- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2016
Vuonteensalmen uuden sillan linjausvaihtoehto on valittu (Keski-Suomi)
Valtion myöntämillä korjausvelkarahoilla kunnostettavan maantien 640 parantamisen suunnittelu Vuonteensalmen sillan kohdalla Laukaassa etenee. Uusi silta on päätetty rakentaa nykyisen sillan pohjoispuolelle. Kesän aikana alueella on tehty luontoinventointeja. Maastomallin mittaukset ja maaperätutkimukset jatkuvat edelleen. Tavoitteena on, että uutta siltaa päästään rakentamaan vuoden 2017 aikana, jolloin silta tiejärjestelyineen olisi valmis vuonna 2018.
Vuonteensalmen nykyinen silta on rakennettu vuonna 1933. Se on rakenteiltaan korjauskelvottomassa kunnossa ja käyttöikänsä päässä. Lisäksi sillan rakenteet rajoittavat sekä maantiekuljetuksia että vesiliikennettä. Uuden sillan rakentamisen aikana vanha silta on vielä käytössä. Urakan valmistumisen jälkeen se puretaan.
Uusi silta rakennetaan nykyisen sillan pohjoispuolelle. Lisäksi suunnitelmaan kuuluu kevyen liikenteen väylän rakentaminen Vuonteen koululta sillalle. Väylän rakentamisesta päätetään yhdessä Laukaan kunnan kanssa. Siltapaikan Vihtavuoren puolella uusi linjaus erkanee nykyisestä tiestä noin 150 metriä ennen nykyistä siltaa ja palaa nykyisen tien kohdalle Lievestuoreen puolella noin 150 metrin päässä nykyisestä sillasta.
Pohjoispuolinen rakentamisvaihtoehto tuli valituksi, koska linjaus on maisemaan sopivin ja aiheuttaa suojeltaville luontoarvoille vähiten haittaa.
Uuden sillan korkeus tulee olemaan joko 5,5 tai 8,0 metriä. Päätös riippuu Keitele-Päijänne-kanavan kehittämistarpeista. Vuonteensalmen kautta kulkee vesiväylä Vaajakosken sulun ja Kuhankosken sulun välillä.
Lisää tietoa, muun muassa havainnekuvia sillan korkeusvaihtoehdoista, on saatavissa Keski-Suomen ELY-keskuksen kotivisuilta.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Kari Komi
p. 029 502 4691
Keski-Suomen ELY-keskus
- Publiceringsdatum
- 2016-09-26