- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Pohjois-Savon ELY-keskus esittää täydennyksiä runkoverkkoasetusluonnokseen (Itä-Suomi)
Pohjois-Savon ELY-keskus esittää täydennyksiä liikenne- ja viestintäministeriön luonnokseen asetukseksi maanteiden ja rautateiden runkoverkosta ja niiden palvelutasosta. ELY-keskus pitää tärkeänä, että Savon ja Karjalan radat profiloidaan sekä tavara- että henkilöliikenteen radoiksi. Verkon laajuutta koskevat muutosesitykset koskevat lähinnä alueen suurten teollisuuslaitosten ratayhteyksiä sekä Niiralan rajaliikenteen rata- ja tieyhteyksiä.
ELY-keskus toteaa, että Suomen ilmasto- ja päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan monipuolista, vaikuttavaa keinovalikoimaa sekä pitkäjänteisiä päätöksiä. Runkoverkkoasetus voisi parhaimmillaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Savon ja Karjalan radat tulisi profiloida sekä tavara- että henkilöliikenteen radoiksi. - Tämä tukisi paremmin raideliikenteen matkustajamäärien lisäämistä, tavaraliikenteen ekotehokkuutta ja siten myös Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista, toteaa johtaja Tommi Huttunen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta.
Raideliikenteen lisäksi jatkossakin tarvitaan laadukkaita ja sujuvia maantieyhteyksiä. Nopeustavoite on yksi merkittävä palvelutasotekijä. - Esitämmekin, että asetusluonnokseen kirjatun 80km/h -nopeusrajoituksen sijaan I luokan runkoteillä tulisi olla tavoitteena pääsääntöisesti 100 km/h -nopeusrajoitus, lisää Tommi Huttunen.
Esitetty runkoverkko on Pohjois-Savon ELY-keskuksen mukaan laajuudeltaan ja kattavuudeltaan pääosin perusteltu. Täydennystarpeina ELY-keskus esittää seuraavien kohteiden lisäämistä runkoverkkoon:
- Stora Enson (Varkaus), Uimaharjun (Eno) ja Yaran (Siilinjärvi) ratayhteydet
- Niiralan rata ja valtatie 9 Niiralan rajalle asti
Kokonaisuudessaan esitys runkoverkkoasetukseksi voisi esitettyjen tarkennusten jälkeen mahdollistaa nykyistä paremman ja tasapuolisen liikenteen infrastruktuurin kehittämisen – edellyttäen kuitenkin, että akuuttiin ja kriittiseen väylien rahoitusvajeeseen tartutaan määrätietoisesti ja päättäväisesti.
- Pohjois-Savon ELY-keskuksen lausunto LVM:n runkoverkkoasetusluonnokseen (pdf)
- LVM:n runkoverkkoasetusluonnos
Lisätietoja
Johtaja Tommi Huttunen, p. 0295 026 655, tommi.huttunen(at)ely-keskus.fi
- Julkaisupäivä
- 1.10.2018