- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Päällystystyöt alkavat Lapissa toukokuun loppupuolella (Lappi)
Päällystystyöt käynnistyvät Lapissa toukokuun lopulla ja ne valmistuvat heinäkuun loppuun mennessä. Tänä kesänä päällystystyöt keskittyvät pääosin Lounais- ja Länsi-Lappiin. Huonokuntoisia päällysteitä uusitaan noin 60 kilometrin matkalta.
Liikennehaittoja aiheutuu tänä kesänä eniten pisimmillä päällystettävillä tiejaksoilla:
- Valtatie 4 Viantie - Simo, noin 4 km
- Valtatie 4 Kemi - Karsikon tienhaara, noin 13 km
- Valtatie 21 Kiviranta - Ala-Vojakkala, noin 7 km
- Valtatie 21 Niemenpää - Ylitornio, täsmäkorjauksia noin 8 km
- Valtatie 21 Aavasaksa - Pello, täsmäkorjauksia noin 10 km
- Kantatie 80 Sodankylä, noin 3 km
- Maantie 926 Heikkilänranta - Rovaniemi, täsmäkorjauksia noin 6 km
Tiestöllä paikataan myös uria ja reikiä sekä tehdään tiemerkintöjä. Määrärahaa päällystämiseen, urapaikkauksiin ja tiemerkintöihin käytetään tänä vuonna yhteensä noin 7 M€. Vuosittain ylläpidetään valta- ja kantateiden ajoratamerkintöjä noin 2000 kilometrin matkalla.
Lisäksi hankekohtaisella erillisrahoituksella toteutettavassa maantie 969 Nellimintien parantaminen -hankkeessa päällystetään maantietä 24 kilometrin matkalla.
Päällystystyöt aiheuttavat normaalisti hetkellisiä pysähtymisiä ja nopeusrajoitusten alentamista. Työt pyritään tekemään niin, että haitta tienkäyttäjille olisi mahdollisimman pieni. Tiemerkintätöistä aiheutuva haitta liikenteelle on yleensä lyhytkestoista.
Päällystys- ja tiemerkintäkohteissa noudatettava erityistä varovaisuutta
Päällystys- ja tiemerkintätyöt tehdään yleensä liikenteen seassa, joten autoilijoiden toivotaan noudattavan työmailla erityistä varovaisuutta ja huomioimaan kohteen nopeusrajoitukset. Päällystystyömaiden liikenneturvallisuutta parannetaan käyttämällä saattoautoa pisimmillä päällystyskohteilla. Tietyömaiden liikennevalojen ollessa punaisena, saattoauto ajaa autoletkan eteen ja valon vaihduttua vihreäksi saattoauto ajaa sallittua nopeutta tietyömaan ohi autoletka perässään. Työkohteen ohittamisen jälkeen saattoauto ajaa tien sivuun ja päästää autoletkassa olevat jatkamaan matkaansa.
Tiemerkintäkone on ohitettava riittävän etäältä ja erityistä varovaisuutta noudattaen. Tiellä olevat itsestään haihtuvat vaahtohattarat tai tielle asetetut muovikeilat varoittavat autoilijaa tuoreesta tiemerkinnästä. Vastamaalatulle viivalle ei saa ajaa, sillä tuore maali tarttuu helposti auton kylkiin ja on vaikeasti poistettavissa. Autoilijan tulee muistaa noudattaa myös tiemerkintäajoneuvojen valo-opasteita.
Tietoa päällystys- ja muista tietöistä saa Liikennetilannepalvelusta https://liikennetilanne.tmfg.fi/ sekä Tienkäyttäjän linjalta numerosta 0200 2100.
Tiemerkintöjen turvallisuusvideot (PANK ry):
Teitä varten https://www.youtube.com/watch?v=maAURyc3alg
Turvallisuutta Teille https://www.youtube.com/watch?v=36WjR-_F034
Asfaltin turvallisuusvideo (INFRA ry)
https://www.youtube.com/watch?v=FuDRKdGbiqA
LIITE:
Päällystyskohteet, kartta (pdf, 648 kt)
LISÄTIETOJA: projektipäällikkö Jesse Kananen, puh. 0295 037 020 ja ylläpitovastaava Ari Kärkkäinen, puh. 0295 037 237
- Julkaisupäivä
- 16.5.2019