- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Sattulantien muuttaminen kylätieksi rauhoittaa nopeuksia ja parantaa koettua liikenneturvallisuutta
Sattulantie (maantie 13899), maantien 130 rinnakkaistie, Uudenmaan ELY-keskuksen alueella Kanta-Hämeessä muutettiin 2018 hollantilaistyyppiseksi kylätieksi.
Sattulan kylätiekonseptin tavoitteena oli parantaa pyöräliikenteen ja jalankulun olosuhteita ilman erillisen pyörätien toteuttamista.
"Menettelyn tarkoitus on rauhoittaa henkilöautoliikenteen nopeuksia ja lisätä eri käyttäjäryhmien kokemaa liikenneturvallisuutta", kertoo ELY-keskuksen projektipäällikkö Jaakko Kuha.
Läpiajoliikennettä haluttiin edelleen rauhoittaa alueen golfklubin siirtyessä uusiin tiloihin 130-tien varteen. Sattulantiellä liikkuu noin 400 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Tietoja hankkeesta
Sattulantien liikennejärjestelyt muutettiin 2,5 kilometrin matkalla, eli lähes koko tien pituudelta.
"Ajoradan keskeltä varattiin moottoriajoneuvoliikenteelle kaksisuuntainen, noin 3 metriä leveä kaista. Ajoradan molemmin puolin varattiin noin 1,5 metriä leveä tila ensisijaisesti jalankulkijoiden ja pyöräliikenteen käyttöön", Kuha toteaa.
Moottoriajoneuvojen kohtaaminen uusien liikennejärjestelyiden myötä ohjeistettiin toteutettavan osittain kävelylle ja pyöräilylle varattujen reuna-alueiden kautta. Tien nopeusrajoitus Sattulantiellä laskettiin 40 kilometriin tunnissa koko matkalta.
Kulkeminen Sattulan kylätiellä
1. Normaalitilanteessa moottoriajoneuvot ajavat keskellä. Pyöräliikenne ja jalankulku käyttävät tien reunaa.
2. Kahden moottoriajoneuvon kohdatessa siirrytään hyödyntämään oikeanpuoleista reuna-aluetta turvallisen kohtaamisen mahdollistamiseksi.
3. Pyöräilijän kohdatessa jalankulkijan, pyöräilijä siirtyy keskikaistalle. Keskikaistalle siirtyvä pyöräilijä väistää keskikaistan liikennettä.
4. Vastakkaisen liikenteen kohtaaminen tulee tehdä turvallisesti. Moottoriajoneuvolla tulee siirtyä reuna-alueelle vain, jos reuna-alue on vapaa. Jos reuna-alueella on muita käyttäjiä, tulee odottaa kohtaamiseen tai ohittamiseen sopivaa liikennetilannetta.
Alue kartalla
Kokemukset hankkeesta
"Ensiarviot kylätiestä ovat pääosin positiivisia. Kylätiemalli on edullinen tapa parantaa jalankulkijan ja pyöräilijän turvallisuuden tunnetta tiellä tai kadulla", Kuha toteaa.
Tiemerkintätapa näyttäisi lisäävän turvallisuuden tunnetta, vaikka mittauksissa ei havaittu ajonopeuksien alenemista. Kielteistä palautetta saivat ajoradan päällystämisen yhteydessä uusitut hidasteet, jotka yhdistettiin hankkeeseen, vaikka hidasteet itsessään eivät olekaan osa kokeilua. Kylätieratkaisusta tiedottaminen on tärkeää, koska tiemerkintätapa on uusi Suomessa.
Jatkosuositukset
Kylätiemallia tulee harkita, jos pyrkimys on kustannustehokkaasti lisätä jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta. Erillinen pyörätie ja jalkakäytävä ovat edelleen monin paikoin tarpeellinen suunnitelmaratkaisu. Ajonopeuksista tulee jatkossakin huolehtia normaaliin tapaan rajoitusten, tien poikkileikkauksen ja tarvittaessa hidasteiden tai muiden liikenteen rauhoittamiskeinojen avulla.
Seuraavia kohteita suositellaan kokeiltavaksi erilaisista maantieympäristöistä ja eri puolilta Suomea kokemusten kartuttamiseksi. Kylätieratkaisujen vaikutusta turvallisuuteen ja ajamisen laatutekijöihin sekä vaikutusta ajonopeuksiin tulee seurata pidemmällä aikajänteellä. Myös talvihoitoa tulee seurata ja kehittää.
Nykyisen lainsäädännön rajoissa voidaan käyttää reunaviivaa tai pyöräkaistan viivaa rajaamaan reuna-alue keskikaistasta. Reunaviiva soveltuu lähtökohtaisesti maantieympäristöön ja pyöräkaista vastaavasti katuverkolle.
Tiemerkintätavaksi suositellaan mahdollisuuksien mukaan käytettävän katkoviivaa jatkuvan viivan sijaan.
Lisätietoja
ELY-keskus, projektipäällikkö Jaakko Kuha, 0295 021 299
Suunnittelukonsultti Niko Palo, Ramboll Finland Oy, 040 546 3235
Uudenmaan ELY-keskuksen toteuttama Sattulantien muuttaminen kylätieksi -hanke alkoi kaksi vuotta sitten ja kokeilun raportointi on nyt valmistunut. Sattulan kyläyhdistys ry:n tekemä aloite tiejärjestelyiden muutoksesta saapui viranomaiselle syksyllä 2017. Sattulantien ajorata päällystettiin ja uudet tiemerkinnät toteutettiin kesän 2018 aikana. Ajoradan uusimisen myötä myös aiemmin asetetut hidasteet uusittiin. Tien kumpaankin päähän laadittiin kuvalliset tiedotustaulut kylätiemuutoksista. Kylätien toteutuskustannukset asfaltoinnin osalta olivat noin 150 000 euroa.
- Julkaisupäivä
- 12.11.2019