- Työ
- Työvoima- ja yrityspalveluiden hankinta
- Hankittavien työvoima- ja yrityspalveluiden esittely
- Yhteishankintakoulutus
- Mistä tarjouspyynnöt löytyvät?
- Hankintojen maksatus
- Palkkaturva
- Palkkaturvan saamisen edellytykset
- Hakemuksen määräaika
- Palkkaturvana maksettavat saatavat
- Palkkaturvan rajoitukset
- Hakeminen ja hakemuksen käsittely
- Palkkaturvan maksaminen ja työnantajan takaisinmaksuvelvollisuus
- Muutoksenhaku palkkaturvapäätökseen
- Konkurssipesän nopeutettu palkkaturvamenettely
- Usein kysyttyä
- Kotoutuminen ja maahanmuutto
- Pakolaisten vastaanotto
- Kuntapaikat ja kuntiin osoittaminen
- Kiintiöpakolaisten vastaanotto
- Alaikäiset ilman huoltajaa saapuneet
- Korvaukset kunnille ja hyvinvointialueille
- Kotoutumisen edistäminen
- Kotoutumiskoulutus
- Kotoutuminen.fi
- Kotoutumisen kumppanuusohjelma
- Kotoutumisentukena.fi
- ETNO – Etnisten suhteiden neuvottelukunta
- Työ- ja koulutusperusteinen maahanmuutto - Talent Boost
- Kansainvälinen rekrytointimalli ja palvelut
- Työlupalinjaus
- Yrittäjän oleskelulupa
- Työelämän kehittäminen
- Jatkuva oppiminen
Työlupalinjaus
Alueellinen linjaus ulkomaisen työvoiman käytöstä perustuu ulkomaalaislakiin (HE 114/2022). Alueelliset linjaukset liittyvät työntekijän oleskeluluvan myöntämiseen ja työvoiman saatavuuden arviointiin ja niissä määritellään, millä ammattialoilla ammattiluokkatasolla työvoiman saatavuus on vaikeutunut. Työvoiman saatavuus eri ammatti- ja toimialoilla vaihtelee alueellisten ja paikallisten työmarkkinoiden rakenteen ja tilanteen mukaan. Alueellisen työlupalinjauksen tarkoitus on tukea työvoiman saatavuutta ELY-keskusalueilla huomioiden kunkin alueen työmarkkinoiden erityispiirteet. Linjauksessa annetaan tiivis kuvaus työmarkkinatilanteesta ja arvioidaan työvoiman saatavuutta. Työlupalinjaus päivitetään alueellisen ELY-keskuksen toimesta puolivuosittain.
In English: Work permit policy
Rekrytoinnit kolmansista maista ilman työvoiman saatavuusselvitystä
Suomessa toimivan työnantajan on ensisijaisesti rekrytoitava työntekijä työmarkkinoilla jo olevasta työvoimasta. Mikäli haetaan työntekijän oleskelulupaa, työnantajan on julkaistava ensin ilmoitus avoimesta työpaikasta tyomarkkinatori.fi-sivuille vähintään kahdeksi (2) viikoksi, jotta TE-toimisto voi selvittää, onko tehtävään saatavissa työvoimaa työmarkkinoilta.
Mikäli ammattiala sisältyy ELY-keskuksen voimassa olevaan työlupalinjaukseen, ei paikkaa lähtökohtaisesti tarvitse laittaa kahdeksi (2) viikoksi avoimeksi työmarkkinatori.fi-sivustolle, vaan ELY-keskus yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa ovat jo tehneet arvion siitä, että listatuilla ammattialoilla työvoiman saatavuus alueella on vaikeutunut. Alueellisen työlupalinjaukseen on siten koottu ne ammattialat, joita voidaan alueella puoltaa ilman edellä mainittua työvoiman saatavuusselvitystä.
Alueelliset työlupalinjaukset ja saatavuusharkinta koskevat työntekijän oleskelulupaa, eivätkä koske esimerkiksi erityisasiantuntijan tai kausityöntekijänä haettavaa oleskelulupaa.
Rekrytoitaessa työntekijää, joka on jonkun muun kuin EU-valtion, Islannin, Norjan, Liechtensteinin tai Sveitsin kansalainen, tarvitsee henkilö pääasiassa työntekoa varten joko työntekijän oleskeluluvan tai muun ansiotyöhön oikeuttavan oleskeluluvan.
Työntekijän oleskelulupahakemuksia keskitetysti käsittelevä TE-toimiston työlupapalvelut tarvitsevat työvoiman saatavuuden arvioinnin tueksi ajantasaiset alueelliset linjaukset ELY-keskuksilta niiltä alueilta, joilla työnteko tapahtuu.
Työntekijän oleskelulupa myönnetään kaksivaiheisesti. TE-toimiston työlupapalvelut tekevät työntekijän oleskelulupahakemukseen osapäätöksen ja Maahanmuuttovirasto lopullisen päätöksen. TE-toimiston osapäätös perustuu kokonaisharkintaan, joka sisältää työvoiman saatavuuden, työsuhteen ehtojen sekä työnantajan ja työntekijän edellytysten arvioinnin. Työvoiman saatavuutta arvioidessaan TE-toimisto ottaa harkinnassaan huomioon koko EU-/ETA-alueen työnhakijat.
Osaavaa työvoimaa ulkomailta - miten prosessi etenee?
Esittelemme rekrytointi- ja työlupaprosessin alle kahdessa minuutissa seuraavan videon kautta:
Osaavaa työvoimaa ulkomailta (youtube.com)
Tutustu myös
Alueellista tietoa
Työlupalinjaus - Häme
Hämeen ELY-keskus on laatinut alueelliset työlupalinjaukset yhdessä alueen työmarkkinatoimijoiden kanssa.
Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (jäljempänä ELY-keskus) alueellinen linjaus ulkomaisen työvoiman käytöstä
1. Alueellisen linjauksen tarkoitus
Alueellinen linjaus ulkomaisen työvoiman käytöstä perustuu ulkomaalaislakiin (301/2004) ja valtioneuvoston päätökseen ulkomaisen työvoiman käytön yleisiä edellytyksiä koskevista valtakunnallisista linjauksista (11.10.2012). Alueellinen linjaus ei sisällä jo valtakunnallisessa linjauksessa käsiteltyjä seikkoja. Tästä syystä tätä alueellista linjausta on luettava rinnakkain valtakunnallisen linjauksen kanssa.
Alueellisen linjauksen tarkoitus on tukea työvoiman saatavuutta Hämeen ELY-keskuksen alueella alueen työmarkkinoiden erityispiirteet huomioiden. Linjauksessa arvioidaan työvoiman saatavuutta eri ammattialoilla. Työntekijän oleskelulupaan liittyvä harkinta on tapauskohtaista kokonaisharkintaa, joka sisältää ennakkovalvonnan ja työvoiman saatavuuden arvioinnin. Ennakkovalvonnassa seurataan mm. työsuhteen ehtoja sekä työnantajan suoriutumista työnantajavelvoitteista.
Hämeen alueellinen linjaus laaditaan yhdessä alueen sidosryhmien kanssa Hämeen ELY-keskuksen maahanmuuttoasiain toimikunnassa. Linjauksen valmistelussa otetaan huomioon Hämeen ELY-keskuksen toimialueen työ-markkinatilanne.
Työvoiman saatavuuden selvittämisessä sekä työllistämistoimenpiteiden suunnittelussa ELY-keskuksella on käytössään monipuolista työmarkkinoiden toimintaa kuvaavaa tietoa.
Lisäksi ennakoinnissa ja suunnittelussa hyödynnetään alueen muita työmarkkinakatsauksia, alueellisia barometrejä, ammattibarometriä, alueelliset kehitysnäkymät -raportteja, TEMin työvoimatiekartta aineistoja sekä muita TE-Min valtakunnallisia tilastoja. Lisäksi huomioidaan myönnettyjen työlupien kohdentuminen.
2. Alueen työmarkkinatilanne ja työvoiman saatavuus
Hämeessä työvoiman saatavuus on vaikeutunut useilla toimialoilla. Rekrytoinnin ongelmat liittyvät pitkälti työvoimatarjonnan ja tarjolla olevien työpaikkojen kohtaamattomuuteen sekä työvoimapulaan. Työttömänä olevien osaaminen ei vastaa työmarkkinoiden vaatimuksia. Usein työllistyminen edellyttää lisä- tai täydennyskoulutusta.
Työvoiman saatavuusongelmiin haetaan jatkossakin vahvasti paikallisia ratkaisuja työvoimakoulutuksella ja muilla työhallinnon toimenpiteillä. Osaavaa työvoimaa pyritään ensisijaisesti kouluttamaan maassa jo olevista ihmisistä. Toisaalta koulutuksiinkaan ei ole viime aikoina aina saatu tarpeeksi soveltuvia osallistujia, mikä osaltaan kielii osaavan työvoiman saatavuuden ongelmista.
Tarkempia tietoja ja alueellisia eroja:
- ammattibarometri.fi (uudistuu v. 2023 aikana)
- Hämeen työllisyyskatsaukset
- Työvoiman tiekartta-aineisto
- Alueelliset kehitysnäkymät -raportti
Suomessa toimivan työnantajan on ensisijaisesti rekrytoitava työntekijä työmarkkinoilla jo olevasta työvoimasta. Työnantajan on julkaistava ilmoitus avoimesta työpaikasta TE-toimiston sivuille (te-palvelut.fi) vähintään kahdeksi (2) viikoksi, jotta voidaan selvittää, onko tehtävään saatavissa työvoimaa työmarkkinoilta. TE-toimisto ottaa harkinnassaan huomioon koko EU-/ETA-alueen hakijat.
Tähän linjaukseen on koottu ne ammattialat, joita voidaan alueella puoltaa ilman edellä mainittua työvoiman saatavuusselvitystä.
3. Hämeen alueellinen linjaus
Seuraavilla ammattialoilla työvoiman saatavuus alueella on vaikeutunut.
Ammattiala | Ammattiluokka | Ammattinimike ja poikkeukset |
Sosiaali- ja terveydenhuolto | 22 Terveydenhuollon erityisasiantuntijat 32 Terveydenhuollon asiantuntijat |
221 Lääkärit (kaikki ammattinimikkeet) |
Maa- ja metsätalousala | 61 Maanviljelijät | 61 Kaikki ammattinimikkeet ml. kausityöntekijät |
Rakennusala | 71 Rakennustyöntekijät ym. (pl. sähköasentajat) | 71 Kaikki ammattinimikkeet |
Metalliala | 72 Konepaja- ja valimotyöntekijät sekä asentajat |
7212 hitsaajat ja kaasuleikkaajat |
Logistiikka-ala | 8 Kuljetustyöntekijät | 83 kuljetustyöntekijät (kaikki ammattinimikkeet pois lukien 831 raideliikenteen kuljettajat, 835 kansimiehistö ja vesiliikenteen työntekijät) |
Majoitus- ja ravitsemusala | 51 palvelutyöntekijät | 5120 Ravintola- ja suurtaloustyöntekijät |
Muut työntekijät | 91 Siivoojat, kotiapulaiset ja muut puhdistustyöntekijät | 9112 (kaikki ammattinimikkeet pl. 91124 päiväkotiapulaiset) |
Prosessi- ja kuljetustyöntekijät | 81 Prosessityöntekijät |
812 Kaikki ammattinimikkeet |
4. Lisätietoja työntekijän oleskeluluvasta ja hakemusprosessista
- Maahanmuuttoviraston verkkosivut (migri.fi)
- TE-toimiston työlupapalvelut, valtakunnallinen verkkosivu (tyomarkkinatori.fi)
- Ammattialojen ISCO-luokitus
5. Alueellisen linjauksen voimassaoloaika: 31.12.2023 asti.
Hämeen alueellista linjausta tarkastellaan seuraavan kerran syksyllä 2023 Hämeen maahanmuuttoasiain toimikunnassa. Linjauksen sisällön mahdolliset muutostarpeet tarkistetaan vähintään 6 kuukauden välein. Voimassaoloaika on enintään 12 kuukautta linjauksen allekirjoitushetkestä.
Lisätietoja
Kirsi Hyväri, työelämävalmentaja, Hämeen ELY-keskus, puh. 0295 024 054
- Muokkauspäivä
- 24.7.2023
Päivitetty: 05.06.2024