Navigointivalikko
Uutiset 2014

Uutiset 2014

Uutiset

Tiemerkintöjä, organisaatiomyllerryksiä ja tulevaisuudensuunnitelmia - Johtaja Antti Rinta-Porkkunen jää eläkkeelle 1.11.2015 (Kaakkois-Suomen ELY-keskus) 

 

Antti Rinta-Porkkusen pesti Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen liikenne- vastuualueen johtajana päättyy 31.12.2014. Sen jälkeen hän jatkaa töitä Senior Advisor -nimikkeellä puoli vuotta, jää sitten lomalle ja syksyllä eläkkeelle.  
Pitkä ja vaiheikas tiemiehen ura on takana, mutta alkuun ei ollut lainkaan selvää, että ura rakentuu tie- ja liikennesektrorille. 
-   Aloitin Jyväskylän Yliopistossa syksyllä 1970 ja minusta piti tulla matematiikan  opettaja, mutta jo syksyn aikana ajatukset muuttuivat. Halusin sittenkin opiskella jotakin soveltavampaa tieteenalaa. Kesällä 1971 pyrin Teknilliseen korkeakouluun Otaniemeen, jonne pääsinkin. Tietekniikka tuntui pääaineena houkuttelevimmalta. Sen lisäksi opiskelin pohja- ja maarakennustekniikkaa, liikennetekniikkaa ja rakentamistaloutta, jonka tiimoilta tein diplomityöni. Voin sanoa, että valinta meni tuolloin nappiin. Mielenkiinto on ollut hyvin suuri tähän monipuoliseen tie- ja liikennesektoriin, Antti Rinta-Porkkunen kertoo.

Nuori pohjalaispoika valmistui diplomi-insinööriksi Otaniemen Teknillisen korkeakoulun rakennusinsinööriosastolta vuonna 1979. Sitä ennen työkokemusta oli karttunut rakennusliikkeiden aputöissä, ennen kuin vuonna 1973 Antti pääsi ensimmäisen kerran tievaltion kesähommiin Tie- ja vesirakennuslaitoksen Uudenmaan piiriin mittaustöiden valvojaksi. - Ura on ollut mielenkiintoinen. Aloitin TVH:ssa 1975 jo opiskeluvaiheessa ja siirryin sattuman oikusta Kymen tie- ja vesirakennuspiiriin vuonna 1985. Ura on ollut nousujohteinen ketjussa asiantuntija-esimies-päällikkö-johtaja ja siksi houkutukset/houkuttelut muille sektoreille jäivät toteuttamatta.

Merkittäviä tiemerkintöjä kolme ylitse muiden

Pitkällä uralla on monta kohokohtaa ja merkittävää tiemerkintää, mutta Antti Rinta-Porkkunen nimeää kolme tapahtumaa ylitse muiden.

- Ensimmäiseksi voisin mainita aikajakson 1994 - 2009, jolloin Kymi ja Mikkeli muodostivat Kaakkois-Suomen tiepiirin. Sen käynnistäminen ja kehittäminen, tiehallinnon ja tuotannon eriyttämisineen, on ollut upea matka. Sanoin vuonna 2007 tai 2008 silloiselle esimiehelleni pääjohtaja Jukka Hirvelälle, että nyt minulla on paras organisaatio koskaan. Juuri ennen ely-keskusten syntyä vuoden 2009 lopussa tajusin ja totesinkin, että minun urani huippuhetki on 31.12.2009. Tuolloin minulla oli vielä kaikki "pelimerkit" käsissäni siihen, mitä johtaja tarvitsee organisaationsa menestymiselle. Tämä ajanjakso kulminoitui vuoden 2009 lopulla pidettyyn Kaakkois-Suomen tiepiirin päättäjäisiin ja pikkujouluihin Olavinlinnan hulppeissa puitteissa. Vieläkin aistin sen yhteenkuuluvuuden tunnelman, mikä silloin vallitsi.  

Toisena kohokohtana hän mainitsee suurten hankkeiden suunnittelun ja niiden saamisen rakennusohjelmiin.  - Suurin allekirjoittamani urakkasopimus oli Vt 6 Lappeenranta-Imatra – hankkeen  1. vaihe, mikä oli urakkasummaltaan 102 M€. Yhtään ei käsi tärissyt allekirjoitusvaiheessa! Jatkossahan isot urakat on tehty Liikenneviraston nimiin. Suurin allekirjoittamani konsulttisopimus oli E18 Koskenkylä - Kotka tiesuunnitelma noin 7 M€. Kun valmistelun taso on hyvä, on helppo toimia. Monta muutakin hanketta - isoja ja pieniä - on saanut rahoituksensa ja nauhojakin on leikattu milloin missäkin. Viimeisin oli Vaalimaan rekkaterminaalin avaus 2.12.2014.

Kaakkois-Suomessa tärkeä lähialueyhteistyö nousee myös mieleen merkittävänä asiana.
- Ns. lähialueyhteistyö venäläisten osapuolien ja suomalaisten rajanpinnan viranomaisten kanssa on laajentanut tehtäväkenttää ja -aluetta mielenkiintoisella tavalla. Kyllä siinä on ollut maalaispojalle opittavaa, mutta tulos on ollut tosi palkitsevaa, Antti Rinta-Porkkunen summaa.

Liikennehallinto puristusten kohteena – jälleen kerran

Antti Rinta-Porkkunen aloitti Tie- ja vesirakennuslaitoksen Kymen piirissä 1.1.1985. Sen jälkeen saman työpaikan nimi on vaihtunut valtionhallinnon organisaatiomyllerrysten myötä monta kertaa.
Tiehallinnon Kaakkois-Suomen tiepiirin viimeinen tiejohtaja Antti Rinta-Porkkunen aloitti 1.1.2010 liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtajana Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa.

Mitä mietteitä jatkuva muutos ja organisaatiomyllerrykset herättävät?

-  Mikään organisaatio ei menesty, ellei se kykene uudistumaan. Menneinä aikoina uudistukset tapahtuivat ehkä noin 10 vuoden välein tai harvemmin. 1990-luvulle tultaessa tahti alkoi kiihtyä. TVH:ssa alettiin voimakkaasti kehittää toimintaa, opiskeltiin liiketaloutta, atk:ta, asiakkuutta ja visioitiin; haluttiin kulkea valtionhallinnon kehityksen kärjessä. Siirryttiin 13-portaisesta piirijaosta 9-portaiseen,  muodostettiin ulkoistamiskelpoisia tai keskittämiskypsiä elementtejä, eriytettiin tiehallinto ja tuotanto ensin sisäisesti ja sitten kokonaan. Nyt tätä puristamista on tehty yli 20 vuotta, mutta sekään ei riitä. Liikennehallinnolta edellytetään edelleen puristamista, jota viisaammat nimittävät tuottavuudeksi. Veikkaanpa, että liikennehallinto sen puristuksen tekee – jälleen kerran. Samalla toivon, että muutkin tahot pystyvät siihen.

Tulevaisuudensuunnitelmia

Antti Rinta-Porkkunen jää eläkkeelle 1.11.2015. Sitä ennen hän jatkaa Senior Advisorin nimikeellä puoli vuotta vuoden 2015 alusta alkaen. 1.1.2015 alkaen liikenne-vastuualueen johtajana aloittaa Jyrki Karhula.
 - Moni on jo kysellyt tulevasta eläkeajasta. Sanoisin erään viisaan ministeriökaverin mukaan, että aluksi en tee mitään, ettei tule niin suurta muutosta! Metsäpalstalla on ainakin kovasti perkaamisvajetta ja kymmenen lapsenlapsen kanssa riittää kyllä peuhaamista. Niin, ja pitäisihän sitä kierrellä maailmalla ja niin edelleen.

Oman uran ehtoopuolella on aika pohtia vielä johtajuutta. - Johtajan tehtävä on saada organisaatio menestymään. Siihen tarvitaan porukan täysi tuki ja toimivat verkostot. Voin kiitollisuudella todeta, että olen saanut tehdä tämän 12-vuotisen johtajamatkan kovan luokan osaajien kanssa. Tukea olen saanut omilta ja koko verkostolta. Mitäpä sitä enempää voi toivoa.

Kaunis kiitos kaikille.


Valtatie 6 Lappeenranta - Imatra -hankkeen allekirjoitus oli eräs uran merkittävimpiä; 102
miljoonan euron arvoisen hankkeen ensimmäisen vaiheen urakkasopimukseen on juuri
laitettu nimet alle!


  Vt 6 Lappeenranta – Imatra -hanke pamautettiin kirjaimellisesti käyntiin 28.1.2008.
  Kuvassa vasemmalta oikealle: urakoitsijan panostaja, Lemminkänen Oy:n toimitusjohtaja
  Timo Kohtamäki, Tiehallinnon pääjohtaja Jukka Hirvelä, Lappeenrannan kaupunginvaltuuston
  puheenjohtaja Heikki Järvenpää, Antti Rinta-Porkkunen ja  Etelä-Karjalan maakuntajohtaja
  Timo Puttonen.


   Yhteistyösopimuksen allekirjoitus Pietarissa 2010. Kuvassa vasemmalla Mihail Kozminyh,
   Leningradin Oblastin Tiekomitean puheenjohtaja, Antti Rinta-Porkkunen ja  Anatoli Puzhlivyi,
   Lenavtodor-yhtiön johtaja.


Ministereitä on vieraillut Vaalimaalla. Kuvassa liikenneministeri Anu Vehviläinen ja Antti
Rinta-Porkkunen Vaalimaalla vuonna 2011.


  Puolustusministeri Jyri Häkämies tutustui Vaalimaahan vuonna 2007.


   Juhallisia nauhanleikkauksia on ollut sekä isoja että pieniä.  Vaalimaa-Torfjanovka välisen
    rekkayhdyskäytävän avajaiset pidettiin vuonna 2010.Nauhan leikkaajina Luoteis-Venäjän
   Tiehallinnon johtaja Andrei Kostjuk ja Antti Rinta-Porkkunen.


Kalliokosken paikkallistien avajaisia vietettiin puolestaan Miehikkälässä vuonna 2010.

 


Alueellista tietoa