- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2015
Pirkanmaan ELY-keskus myönsi viime vuonna lähes 11 000 erikoiskuljetuslupaa (Pirkanmaan ELY-keskus)
Pirkanmaan ELY-keskus myöntää kaikki Manner-Suomen erikoiskuljetusluvat, joita viime vuonna tehtiin 10 598 kappaletta.
Erikoiskuljetuksella tarkoitetaan kuljetusta, jonka korkeus, leveys, pituus, paino tai yhtäaikaisesti useampi mitta ylittää Suomen maantiekuljetuksille asetetut normit. Yli 80 prosentissa erikoiskuljetuksen korkeus ja leveys jäävät alle viiden metrin. Eniten erikoislupia tarvitsevat kuljetusyhtiöt sekä teollisuus- ja vientituotteita valmistavat laitokset, mutta hakijoiden joukossa on myös yksityishenkilöitä.
Vuoden 2014 korkein kuljetus oli 13 metriä korkea siilo, joka kuljetettiin Helsingissä. Vuoden levein kuljetus oli 11 metrin levyinen lentokone, joka vietiin perille Rovaniemellä. Pisimmissä kuljetuksissa ajoneuvoyhdistelmän mitta oli 75 metriä. Lastina näissä maan länsirannikolla tehdyissä kuljetuksissa oli tuulimyllyn siipi.
Raskas kantaverkon suurmuuntaja vietiin tammikuussa Kangasalle
Kokonaismassaltaan yli 450 tonnin painoinen kuljetusyhdistelmä vietiin tammikuussa vuoden vaihteen jälkeen Valkeakoskelta Kangasalle, kun sähköyhtiö Fingridin teholtaan 400 kV ja 400 MVA suurmuuntaja kuljetettiin Lavianvuoren sähköasemalle. Kuljetusyhdistelmän pituus oli 70 metriä, leveys 4,7 metriä, korkeus 6,4 metriä. Valkeakoskelle suurmuuntaja saapui rautateitse Vuosaaren satamasta.
Vaativaa, mutta kuljetuspituudeltaan vain viidentoista kilometrin matkaa valmisteltiin ELY-keskuksessa etukäteen huolellisesti. Muuntaja lavetteineen punnittiin Vuosaaressa ennen rautatiekuljetusta, minkä jälkeen se Valkeakoskelle saavuttua siirtokuormattiin maantiekuljetusta varten lavettiautoon täsmälleen samaan kohtaan kuin punnittaessakin. Näin varmistettiin, ettei erityisen painavasta kuljetuksesta aiheutunut kuljetusreitin silloille väärän painojakauman vuoksi ylimääräistä rasitusta.
Yli 280 tonnin painoisen sähkömuuntajan kuljetukseen tarvittiin vetoauto, lavetti sekä kaksi lisäveto- ja työntöautoa. Reitin alussa käytettiin vielä kolmatta työntöautoa Valkeakoskella jyrkässä ylämäessä.
- Julkaisupäivä
- 18.2.2015