Navigointivalikko
Uutiset 2018

Kevään kelirikosta ennustetaan tavallista vaikeampaa

Kelirikon merkit ovat jo nähtävissä monin paikoin Suomen teillä ja rataverkolla. Routatilanteesta ennustetaan tulevan viimevuotista haasteellisemman. Rautateille tämä tarkoittaa nopeusrajoituksien alentamista ja pahimmin varioituneelle tieverkolle kesänopeuksien myöhäisempää voimaantuloa.

Sorateiden kelirikosta ennustetaan vaikeata ja laaja-alaista

Sorateillä kelirikko saattaa tänä keväänä vaivata tiellä liikkujia normaalia enemmän ja pahimmillaan lähes koko Suomessa. Vaikeinta kelirikkoa ennustetaan etelärannikon lähelle sekä luoteiseen Lappiin, mutta melko vaikeaa laajasti Sisä-Suomeen. Lisäksi Etelä-Pohjanmaalle, Satakuntaan, Varsinais-Suomeen, Lappiin ja osin Kainuuseen ennustetaan keskimääräistä vaikeampaa kelirikkoa.

"Pohjaveden pintojen korkeus on ollut maan eri osissa vaihteleva ja jäätyminen eteni niin, että todennäköisesti teiden rakenteisiin on syntynyt jäälinssejä", selventää kunnossapidon asiantuntija Otto Kärki.

Kelirikon vakavuus riippuu silti suurelta osin kevään säistä. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset, jolloin tiet kuivuvat sulamisen tahtiin, pitävät kurissa uhkaavan kelirikon. Eniten kelirikolle alttiita teitä on Suomen keskiosissa, missä maaperä ja maasto-olosuhteet ovat sen syntymiselle otollisia ja sorateitä on paljon. Sorateillä saattaa myös paikoin esiintyä pintakelirikkoa ennen varsinaiselle runkokelirikolle altista aikaa. Tierungot eivät sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin.

"Raskaampia kuljetuksia suunniteltaessa kannattaa ajoittaa kuljetukset sellaisiin ajankohtiin, jolloin vuorokauden lämpötila on alimmillaan ja tien kantavuus suurimmillaan. Usein tämä tarkoittaa aikaista aamua", Kärki neuvoo.

Lauha alkutalvi on vaurioittanut päällysteitä

Päällystetyt tiet ovat jälleen kärsineet alku- ja keskitalven lauhoista ja sateisista keleistä aina tammikuun lopulle asti normaalia enemmän. Tienpäällysteissä on talven jäljiltä paljon halkeamia ja reikiä sekä muita vaurioita. Pahimmin vaurioituneilla osuuksilla ei pystytä palauttamaan kesänopeuksia ennen kuin päällyste on kunnostettu.

Kelirikon vuoksi painorajoituksia on viime vuosina asetettu vuosittain yleensä noin 600–2000 kilometrille. Viime keväänä painorajoituksia oli noin 1150 kilometrillä maanteitä ja loppusyksylläkin vielä lähes 100 kilometrillä.

Lisätietoja:

Liikenteen asiakaspalvelu: liikenteen.asiakaspalvelu(at)liikennevirasto.fi, p. 029 502 0600

Lue lisää (liikennevirasto.fi)

Kelirikkotiedote Lappi
Kelirikkotiedote Keski-Suomi ja Itä-Suomi


Alueellista tietoa