Navigointivalikko
Uutiset 2018

Maaseuturahaston kehittämishankkeiden täsmähaku (Satakunta)

Ohjelmakaudelle 2014–2020 laaditun Satakunnan alueellisen maaseudun kehittämisstrategian toteutus on hyvässä vauhdissa. Tähän mennessä myönteisen rahoituspäätöksen on saanut 49 kehittämishanketta. Näistä suurin osa on parhaillaan käynnissä.

Toukokuun 2018 loppuun päättyvän valintajakson rahoitusta suunnataan vastaamaan strategian keskeisiin, mutta vähemmän toteutuneisiin painopisteisiin. Haussa ovat hankkeet, joissa paneudutaan erityisesti toimintaympäristön tämän hetkisiin haasteisiin.

Satakunnan ELY-keskus hakee tämän perusteella kehittämishankkeita seuraaviin maaseudun yritystoimintaa kehittäviin teemoihin ja toimenpiteisiin:

Teema 1: Uudet yritykset ja yritystoiminnan uudistuminen

Maaseudun elinvoimaisuus on riippuvainen uusiutuvasta ja kehittyvästä yritystoiminnasta. Tarve on sekä uusille yrittäjille että nykyisen yritystoiminnan jatkajille. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien esiin tuominen ja mm. valokuituverkon mahdollisuuksien hyödyntäminen ovat keskeisiä toimia uuden liiketoiminnan aktivoimisessa.

Toimenpiteet tulee kohdistaa erityisesti harvaan asutulle ja ydinmaaseudulle, jossa haasteet ovat suurimmat. Kohderyhmät voivat kattaa laajasti maaseudun yritystoimintaa alkutuotannosta kauppaan ja palveluista valmistavaan teollisuuteen.

Hankkeilta edellytetään innostavia, ammattitaitoisia ja nykyaikaisia toimia, joissa huomioidaan jo olemassa olevat yrityspalvelut. Toimenpiteitä pystyy parhaiten toteuttamaan yhteistyöhankkeilla.

Teema 2: Maaseutuimago ja osaajapula

Myönteisen maaseutuimagon luominen korostuu kaikessa kehittämistyössä toimialasta riippumatta. Osaajapula on todellista myös maaseutuyrityksissä, ja mielikuvat osaltaan ohjaavat osaajia kasvukeskuksiin. Työvoimaa tarvitaan maaseudulla yhtälailla alkutuotannossa, palvelualoilla kuin metalliteollisuudessakin.

Uusia ideoita siis tarvitaan satakuntalaisen maaseudun nykyaikaisen ja osaajia houkuttelevan imagon esiin tuomiseksi. Monipuolinen yrityskanta ja osaajien tarve yhdistettynä asumisen ja elämisen ratkaisuihin toimivat imagotyön pohjana. Yhteensovitus Satakunnan maakunnalliseen brändityöhön tukee koko maakunnan uutta profilointia.

Hankkeilta edellytetään aktiivisia, konkreettisia ja kohderyhmät hyvin tunnistavia toimenpiteitä. Toteutus perustuu yhteistyöhön ja tuo selkeää lisäarvoa maaseudun toimijoille. Hankkeita voidaan toteuttaa yhteistyö- tai tiedonvälityshankkeina.

Teema 3: Toimialojen välinen kehittämistyö

Uusia ideoita syntyy parhaiten odottamattomien kohtaamisten kautta. Kokeiluja tarvittaisiin erityisesti eri alojen toimijoiden kohtaamisiin eri foorumeilla. Rohkeat toimialarajojen ylitykset, uuden vuorovaikutuksen synnyttäminen ja yritysten aktiivinen rohkaisu voisivat tuoda myös maaseudulle uutta liiketoimintaa ja yhteistyötä.

Hankkeiden toimenpiteiden tulee kohdistua maaseudun pieniin yrityksiin, ja niiltä edellytetään uusia tulevaisuuteen suuntautuvia sekä uutuusarvoa sisältäviä ratkaisuja. Maaseutuyritysten rooli korostuu erityisesti biotalouden eri toimialoilla, mutta myös muulla valmistavalla teollisuudella ja palvelualoilla on keskeinen merkitys maaseudun elinkeinojen kehittymisessä.

Toimenpiteitä pystyy toteuttamaan parhaiten yhteistyö- ja yritysryhmähankkeina.

Hankehaku

Hankehakemusten tulee olla huolellisesti valmisteltuja kokonaisuuksia, joista selviävät hyvin mm. hankkeen konkreettinen toteutustapa, tavoitteet ja vaikutukset, yhteistyötahot sekä kustannus- ja rahoitussuunnitelma. Toteutusaika voi olla maksimissaan kolme vuotta. Hakemukset tulee jättää Hyrrä-järjestelmässä 31.5.2018 mennessä.

Satakunnan ELY-keskuksella on käytettävissä hankkeiden rahoittamiseen tälle valintajaksolle noin 1,5 miljoonaa euroa.

Lisätietoja hankehausta ja maaseutuohjelman rahoitusmahdollisuuksista:


Alueellista tietoa