Navigointivalikko
Uutiset 2018

Teiden talvihoidossa uudet keinot haussa

Liikenneviraston teettämän kyselyn tulokset kertovat karua kieltä siitä, että tyytyväisyys on pitkällä aikavälillä laskenut niin yksityishenkilöiden kuin raskaan liikenteen kuljettajienkin mielestä. "Aivan viime vuosina yksityishenkilöiden tyytyväisyys on aavistuksen parantunut, mutta tyytymättömiä tienkäyttäjiä on paljon. Uusia keinoja laadun parantamiseksi etsitään. Haluamme tehdä kaikkemme, että ajo-olosuhteet ovat mahdollisimman hyvät ja turvalliset", asiakkuuspäällikkö Anu Kruth toteaa.

Vuoden alusta tien hoitotasoa nostettiin 700 kilometrillä. Muita keinoja haetaan hankintaa kehittämällä, tietoa ja digitalisaatiota hyödyntämällä sekä tarkistamalla talvihoidon kriteereitä.

Liikennevirastossa on käynnissä talvihoidon toimintalinjojen muutostyö, jossa toimintalinjoja uudistetaan paremmin nykypäivän tarpeisiin sopiviksi. On havaittu, että esimerkiksi muuttuneet ilmasto-olosuhteet luovat haasteita nykyisille toimintatavoille

Liikenneturvallisuutta vaarantavista tai liikennettä selvästi haittaavista vaurioista kannattaa ilmoittaa Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle. Liikennepäivystäjät vastaavat puheluihin ympäri vuorokauden ja välittävät tiedon eteenpäin urakoitsijoille. Tienkäyttäjän linja on paitsi palautekanava asiakkaalle myös tärkeä työkalu tiestön kunnossapitoa ajatellen. Pian palautteen anto on myös joustavampaa, vuoden loppuun mennessä palautetta voi antaa myös älykkään käyttöliittymän kautta netissä.

Liikennevirasto tarjoaa saamaansa reaaliaikaista tietoa tiestön kunnosta myös kaikille tienkäyttäjille. Ajankohtainen tieto muun muassa väylien talvihoidosta löytyy kootusti Liikennetilanne-palvelusta:

 

Lue lisää:

 


Alueellista tietoa