- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Elinkeinoelämä tukeutuu tiekuljetuksiin (Pirkanmaa)
Elinkeinoelämälle suunnatun asiakastutkimuksen perusteella tiekuljetuksille ei löydy kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Vain 5 % yrityksistä arvioi tiekuljetusten osuuden vähenevän tulevaisuudessa.
Elinkeinoelämälle kohdistetun Väyläviraston asiakastutkimuksen perusteella tiekuljetuksille ei löydy kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Vain 5 % yrityksistä arvioi tiekuljetusten osuuden vähenevän tulevaisuudessa. 52 % arvioi tiekuljetusten osuuden säilyvän ennallaan ja 42 % osuuden kasvavan. Tiekuljetuksia puoltaviksi asioiksi koettiin niiden kustannustehokkuus, kuljetusaikojen ennakoitavuus ja täsmällisyys. 72 % vastaajista ei pitänyt rautatiekuljetuksia lainkaan heidän kuljetustarpeitaan vastaavina.
Tiekuljetusten kriittisiksi kehittämiskohteiksi tutkimuksessa koettiin pääväylien ulkopuolelle jäävien valta- ja kantateiden ympärivuotinen ja ympärivuorokautinen kunto. Pääväyliksi oli tutkimuksessa merkitty jokseenkin uuden lain mukainen runkoverkko. Päätieverkon ulkopuolelle jäävien valta- ja kantateiden kuljetusolosuhteille annetun arvosanan keskiarvo oli talviaikana 2,4 ja öisin 2,5 asteikolla 1–5. Tulokset olivat jopa heikommat kuin muulla tieverkolla: Niillä keskiarvo sekä talviaikaan että öisin oli 2,6. Pääväylien kunto oli vastaajien mielestä myös tärkeä, mutta niiden osalta oli onnistuttu paremmin: keskiarvot kuljetusolosuhteille talvisin ja öisin olivat 3,1. Kehitettäväksi kohteeksi arvioitiin myös tieverkon turvallisuus, joka sai vastaajilta arvosanan 2,8.
Kokonaistyytyväisyys väylien kuljetusoloihin on säilynyt lähes ennallaan. Keskiarvo oli 3,07, kun se edellisissä tutkimuksissa oli ollut 3,12 vuonna 2017 ja 3,02 vuonna 2015. Tieverkolla tulokset olivat kuitenkin heikentyneet, etenkin muun tieverkon osalta. Pääteiden osalta ei saada vertailukelpoisia tuloksia, koska aiemmin pääteitä ei ole jaettu kahteen eri osaan. Tieverkon palvelutasoa kuvaava kokonaisonnistumisen arvosana oli 3,0 ja rataverkolla 3,1.
Tutkimuksessa selvitettiin myös yritysten tarpeiden huomioimista väylänpidossa. Tähän oltiin melko tyytymättömiä: keskiarvo 2,73. Avoimissa vastauksissa perusteluiksi tyytymättömyyteen nousi yleisesti tieverkon kuntoon liittyvät tekijät.
- Publiceringsdatum
- 2019-04-26