- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Kiinasta tuliaisina vinkkejä ja verkostoja yritysten auttamiseksi maailmalle
Yhä useampaa suomalaista yritystä houkuttaa kasvu Kiinan valtavilta markkinoilta. Miten siinä pääsisi alkuun ja mitä kaikkea se vaatii? Lue hiljattain Kiinassa vierailleen kansainvälistymistä tukevan Team Finland -verkoston Pirkanmaan koordinaattorin Jukka Kohosen vinkit.
Jukka Kohonen vietti tänä keväänä kuukauden Kiinan Shanghaissa. Sinä aikana hän solmi kontakteja ja loi verkostoja sekä teki samalla tunnetuksi ELY-keskuksen kansainvälistymispalveluita Kiinassa työskenteleville kollegoilleen. Näitä kaikkia tarvitaan, jotta yrityksiä maailmalle avittavien ammattilaisten laaja joukko kotimaassa ja ulkomailla onnistuu työssään.
Matka myös osoitti, että kansainvälistymistä suunnittelevat yritykset kannattaa valmentaa nykyistä pitemmälle jo kotimaassa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi koulutusta kansainvälisestä kaupasta sekä patentti- ja tavaramerkkien rekisteröintiä etukäteen. Näin hommat lähtevät tehokkaammin liikkeelle varsinaisessa kohdemaassa.
Pitkäjänteistä sitoutumista
Kiinan markkinoille pääseminen edellyttää yritykseltä paitsi sopivaa tuotetta tai palvelua, myös riittäviä taloudellisia resursseja sekä sitkeyttä ja sitoutumista.
- Pelkästään pohjatyö voi viedä kolme vuotta, kun selvitetään onko tuotteelle tai palvelulle kysyntää. Myös kiinalaisille yhteistyökumppaneille pitää osoittaa sitoutuminen toimintaan esimerkiksi olemalla läsnä paikan päällä sekä vastaamalla nopeasti yhteydenottoihin, Jukka luettelee.
Kulttuurin tuntemisesta ja kielen osaamisesta on aina etua. Kiinassa on lisäksi omat varsin tiukat sääntönsä kaupankäynnille, myös pitkät etäisyydet ja alueiden erot on otettava huomioon.
Shanghai haltuun pala kerrallaan
Shanghai oli Jukka Kohoselle jo entuudestaan tuttu kaupunki. Hän on aiemmin työskennellyt siellä ja nähnyt kaupungin huiman kehityksen Kiinan suurimmaksi ja samalla yhdeksi kaupankäynnin keskukseksi.
Kaupunkia Jukka kehuu toimivaksi, liikkuminen on edullista ja metroverkko toimiva ja kattava, Shanghai on siisti ja turvallinen. Sen haltuunotto onnistuu pala kerrallaan.
- Kielitaidosta on tietysti etua arjessa, jotta esimerkiksi kaupassa käynti sujuu. Mutta myös liiketoiminnassa vähästäkin taidosta on hyötyä, Jukka kertoo.
Yrityksille Shanghai tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia. Modernissa metropolissa on eniten yrityksiä ja se on Hongkongin ohella Kiinan tärkein kaupankäynnin keskus. Shanghaissa työskentelevät myös suomalaisten yritysten apuna ulkoministeriön ja Business Finlandin asiantuntijat.
Kun Kiinan markkinat houkuttavat, kannattaa olla jo heti alkuvaiheessa yhteydessä ELY-keskuksissa toimiviin Team Finland -verkoston koordinaattoreihin.
Tutustu myös Team Finlandin yrityksille ja organisaatioille suunnatun Finland-China (FinChi) –innovaatiokeskuksen toimintaan Shanghaissa:
https://www.youtube.com/watch?v=dz_5l9s6oVY&feature=youtu.be
Team Finland -koordinaattorit ELY-keskuksissa:
http://bit.ly/team-finland-koordinaattorit
Team Finland on yrityksille kansainvälistymispalveluita tarjoavien julkisten toimijoiden verkosto. Verkosto tarjoaa yrityksille sujuvan palveluketjun markkinatiedosta neuvontaan ja rahoitukseen.
Lue lisää: https://www.team-finland.fi/
- Julkaisupäivä
- 26.4.2019