- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Liikennevalojen säädöllä helpotusta Rantatunnelin ja Vaitinaron ruuhkiin (Pirkanmaa)
Helmikuun alussa käyttöön otettu Vaitinaron liittymän uusi liikennevalo-ohjaus on vähentänyt merkittävästi Rantatunneliin pääsyn sääntelytarvetta.
Iltapäiväruuhkat Rantatunnelin ja Vaitinaron liikennevaloliittymän välillä ovat viime syksystä saakka tulleet Tampereen seudulla autoileville tutuiksi. Helmikuun alusta käyttöön otettu uusi Vaitinaron liittymän liikennevalojen ruuhkanpurkutoiminto on vähentänyt toistaiseksi tunneliin pääsyn sääntelytarvetta.
Kun liikenne ruuhkautuu Santalahdessa, Rantatunneliin pääsevää liikennettä joudutaan Naistenlahdessa säännöstelemään muun muassa paloturvallisuussyistä. Näin estetään tunneliin muodostumasta paikallaan seisomaan jäävä autojono. Santalahden ruuhka aiheutuu Vaitinaron liikennevaloliittymän rajallisesta kapasiteetista, keskustasta liittyvästä liikenteestä ja tieosuuden nykyiseen liikennemäärään nähden riittämättömästä välityskyvystä. Rantatunneli ei siis suinkaan ole ruuhkien aiheuttaja, vaan se vetäisi sujuvasti liikennettä paljon nykyistä enemmän.
Tunneliliikenne pysäytetty kymmeniä kertoja kuukaudessa
ELY-keskus muutti Vaitinaron liikennevalo-ohjelmaa jo viime vuoden aikana, mutta vaikutukset jäivät vähäisiksi. Helmikuun alusta otettiin käyttöön kehittyneempi liikennevalo-ohjelma, joka tarkkailee aiempaa paremmin muun muassa Nokian moottoritien jononpituuksia ja pyrkii antamaan lisävihreää tunnelin suunnasta tulevalle liikenteelle. Muutos paransi liikenteen sujuvuutta merkittävästi. Tilastojen mukaan länteen kulkeva liikenne jouduttiin ennen tunnelia pysäyttämään loka-tammikuussa 30–60 kertaa kuukaudessa, mutta helmikuussa liikennevalosäädön jälkeen vain 5 kertaa.
Video: Vaitinaron liikennetilanne 6.3.2019 (Youtube)
Liukas keli aiheuttaa kapasiteetin laskua
Onnettomuudet ja poikkeukselliset keli- ja liikenneolosuhteet aiheuttavat jatkossakin ruuhkia. Käytännössä jo liukas keli liikennevaloliittymän alueella laskee kapasiteettia ja aiheuttaa liikenteen ruuhkautumista. Parantaakseen liikenteen sujuvuutta ELY-keskus jatkaa kolmannen lisäkaistan suunnittelua Vaitinaron liikennevaloliittymän kohdalle Uittotunnelin ja Enqvistinkadun välille.
- Julkaisupäivä
- 20.3.2019