Navigeringsmeny

Nyheter 2020

Regional information

Nyheter 2020

Siltoja pystytään tänä vuonna korjaamaan viime vuotta enemmän (Kaakkois-Suomi)

Siltojen ylläpidolla varmistetaan rakenteiden pitkäaikainen käyttökelpoisuus ja turvallisuus. Tienkäyttäjälle sillan huono kunto ei yleensä näy ennen kuin liikennettä joudutaan jollain tavalla rajoittamaan. Huonokuntoisille silloille joudutaan ajoittain asettamaan lähinnä elinkeinoelämän kuljetuksia haittaavia painorajoituksia. Painorajoitettuja siltoja on Kaakkois-Suomen 904 sillasta tällä hetkellä 26. Painorajoitettujen siltojen määrä nousi ajoneuvoasetuksen muutoksen myötä, jolloin ajoneuvojen maksimipainoksi sallittiin 76 tonnia.

Lisääntyneet määrärahat mahdollistavat yhteensä 13 sillan korjaamisen Kaakkois-Suomessa  

Tänä vuonna siltoihin ohjataan enemmän rahoitusta kuin esimerkiksi viime vuonna. Vuotuinen siltojen ylläpidon perusrahoitus on noin 3 M€ vuodessa, mutta tänä vuonna koronapandemian vuoksi valtion lisätalousarvioissa tienpitoon on ohjattu lisämäärärahoja. Siten siltoihin pystytään tänä vuonna käyttämään noin 3,6 M€. Lisääntyneet siltoihin käytettävät määrärahat mahdollistavat Etelä-Karjalassa 7 sillan korjaamisen ja Kymenlaaksossa 6 sillan korjaamisen. Keskimäärin vuosittain korjataan noin 10 siltaa. Valtatie 6  Imatralla vaihdetaan Mansikkakosken sillan loput laakerit; Mansikkakosken silta Imatralla on saanut erillisrahoitusta yhteensä 1,2 M€. Lisäksi tehdään paljon pieniä siltojen kunnostustöitä.

Huonokuntoisia siltoja on alueellamme tällä hetkellä 29, joista erittäin huonokuntoisia on 4. Koko maassa on noin 650 huonokuntoista siltaa, eli Suomessa olevista huonokuntoisista silloista on noin 4 % Kaakkois-Suomen alueella. Kaakkois-Suomen sillat ovat siis keskimääräistä paremmassa kunnossa. Tavoitteena on optimoida silloille mahdollisimman pitkä käyttöikä pienin kustannuksin.

Siltojen kuntoa seurataan säännöllisillä tarkastuksilla ja korjauskohteet valitaan tarkastusten perusteella. Huonokuntoisten ja erittäin huonokuntoisten siltojen määrä on hiukan kasvanut, ja niitä on nyt 29 kpl. Myös siltatarkastuksissa rekisteröityjen siltojen kuntopisteiden määrä on vuosittain kasvanut.

Siltoihin kaivataan pitkäjänteistä lisärahoitusta etenkin korjausvelan kasvun takia. Suurin riski tulevaisuudessa ovat alueen suuret sillat, jotka ovat elinkaarensa päässä, kuten Keltin silta Kouvolassa valtatiellä 6. Lisäksi uudenlaisen ongelman on aiheuttanut puukantisissa silloissa esiintyvä lahottajasieni, joka saattaa tehdä lahovaurion jopa alle kymmenen vuotta vanhaan siltaan.

Päällystys-, parantamis- ja sillankorjauskohteet 2020 (pdf)