Navigointivalikko

Uutiset 2020

Alueellista tietoa

Uutiset 2020

Uudesta lisäkaistasta helpotusta Paasikiventien liikenneruuhkiin (Pirkanmaa)

Paasikiventielle, Vaitinaron liittymän kohdalle, rakennetaan lisäkaista helpottamaan Tampereen vilkkaimpiin kuuluvan sisääntulotien ruuhkia. Kestävä ratkaisu mateleville autojonoille on eritasoliittymä. Sen rahoitusta odotellessa uusi lisäkaistakin tuo helpotusta tukkoiseen liikenteeseen.   

Paasikiventien liikennemäärä on kasvanut reilusti siitä, kun Tampereen Rantatunneli syksyllä 2016 avattiin liikenteelle. Iltapäiväruuhkan aikaan etenkin pohjoinen tunneli on valmistumisensa jälkeen jouduttu useasti sulkemaan liikenteen ruuhkautumisen vuoksi. Valtatie 12 on Suomen vilkkaimpia tieosuuksia ja Tampereen seudun toiseksi vilkkain tieosuus. Keskimääräinen liikennemäärä vuorokaudessa on yli 46 000 ajoneuvoa.  

Rantatunneli ei ole ruuhkautuvan Paasikiventien, eli Tampereen Rantaväylän liikenteellinen pullonkaula, vaan Vaitinaron liittymän riittämätön välityskyky. Laaditussa toimenpideselvityksessä Ylöjärven suuntaan rakennettava Paasikiventien kolmas kaista valikoitui parhaaksi ensivaiheen ratkaisuksi helpottaa ruuhkia nopeasti ja kohtuuhinnalla. Pidemmällä tähtäyksellä alueen maankäytön yhä edelleen kehittyessä Vaitinaroon tarvitaan eritasoliittymä.

Idästä saapuville lisäkaista uittotunnelin ja Enqvistinkadun välille

Vaitinaron liittymään idästä saapuville ja Enqvistinkadulle kääntyville ajoneuvoille rakennetaan Paasikiventiellä parhaillaan lisäkaistaa uittotunnelin ja Enqvistinkadun liittymän välille. Osuuden pituus on noin 1,2 kilometriä. Ajoradan levennys toteutetaan Uittotunnelin ja Hiedanraitin välillä Näsijärven puolelle, Hiedanraitin ja Enqvistinkadun välisellä osuudella taas nykyisen tien keskialueelle. Samalla uusitaan tieosuuden valaistus ja liikennevalot.

– Valtava liikennemäärä tekee rakentamisen haastavaksi, samoin kuin ilmassa ja maan alla kulkevien putkien ja kaapeleiden suuri määrä. Alueella kulkee maakaasulinja, 110 kilovatin sähkölinja sekä lukuisia pienempiä sähkö- ja telekaapeleita, selvittää hankkeesta vastaavan ELY-keskuksen projektipäällikkö Jarkko Peurala.

Lisäkaistan rakentamisen maksaa Pirkanmaan ELY-keskus, kustannusarvio on miljoona euroa. Liikennevalot toteuttaa ja kustantaa Intelligent Traffic Management Finland Oy (ITM Finland). Rakennussuunnitelman on laatinut A-insinöörit Civil Oy, urakkaa valvoo Ramboll Finland Oy ja urakoitsijana toimii paikallinen Hervannan Kaivin Oy.

Paasikiventien lisäkaistan on määrä valmistua marraskuun aikana.

Kaivuri ja kuorma-auto Paasikiventien varrella lisäkaistan rakennustyömaalla.