- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2021
Alueellista tietoa
Uusi julkaisu: Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena (Kaakkois-Suomi)
Kuva. Kohtaavan asiakastyön portaat kuvallisessa muodossa; empatiavaihe, ohjauksellinen vaihe, neuvonnallinen vaihe, hyvästeleminen. Lähde: Juha Lahti/ Pakolaistaustaisten ohjaus.
Pakolaistaustaisten ohjaus -hankkeen (AMIF 2018-2020) alkumetreillä tehtiin selvitys pakolaistaustaisten asiakkaiden ja asiantuntijoiden näkemyksistä asiakastyön nykytilasta TE-toimistoissa. Molemmissa ryhmissä nousi esiin toive ja tarve yksilöllisemmästä työskentelyotteesta asiakkaan ja TE-asiantuntijan välillä. Kohtaavan asiakastyön ajattelutapa ja työskentelyote pyrkii osaltaan vastaamaan tähän tarpeeseen.
Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena
Julkaisussaan Pakolaistaustaisten ohjaus -hankkeen asiantuntija ja kulttuurienvälisen ohjauksen kou-luttaja Juha Lahti avaa syvällisesti työotteen syntyä, sen teoriapohjaa ja käyttöönottoa hankkees-sa. Kuinka sekä asiakkaan että asiantuntijan toivomaa yksilöllistä otetta saataisiin lisättyä, vaikka toimenkuvan reunaehdoissa ei tapahtuisikaan muutosta? Kuinka asiantuntijan työtä ja siinä tarvittavaa työotetta tulisi kuvata, jotta se vastaisi osuvammin työnkuvan todellisuutta mahdollisuuksineen ja reunaehtoineen?
Työotteeksi kyky ja valmius kohdata asiakas kokonaisena ihmisenä
Kohtaavan asiakastyön työote rakentuu Peavyn sosiodynaamisen ohjauksen, Ryanin ja Decin itseohjautuvuusteorian sekä hankkeen asiantuntijoiden työkokemukseen perustuvaan ymmärrykseen ohjaus- ja neuvontatyöstä työllisyyspalvelujen kontekstissa. Työote tarkoittaa yksinkertaisimmillaan kykyä ja valmiutta kohdata asiakas kokonaisena ihmisenä ja rakentaa asiakastilanne tälle pohjalle. Kohtaavassa asiakastyössä on kyse sekä TE-toimiston arkeen soveltuvasta asiakastyön lähestymistavasta että käytännön työskentelyotteesta. Se tukee ja rakentaa niin asiakkaan kuin asiantuntijan toimijuutta ja autonomisuuden kasvua.
- Julkaisupäivä
- 17.2.2021