- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2022
Alueellista tietoa
Miksi teitä suolataan? (Kaakkois-Suomi)
Maanteillä voi joskus olla todella haastava keli. Tämä lumipyrykuva on valtatieltä 7 Pyhtään kohdalta. Kuva: Minna Niukkanen.
Maanteiden suolaus on aihe, joka herättää voimakkaita tunteita tienkäyttäjissä. Maanteitä suolataan, jotta tien pinta olisi talviolosuhteissakin tarpeeksi pitävä ja liikennöinti olisi turvallista. Vilkkailla, korkean hoitoluokan teillä pienikin liukkaus saattaa johtaa vakaviin seurauksiin.
Liukkautta torjutaan yleensä suolaamalla tai hiekoittamalla. Vilkasliikenteisillä teillä, noin 9600 kilometrillä Suomen koko tiestöstä, liukkauden torjunta tehdään suolaamalla ja muilla teillä hiekoittamalla. Suolauksen ansiosta päätiet pysyvät paljaana lumesta läpi talvihoitokauden.
Liikenteen vilkkaudesta johtuen hiekka ei pysy ajoradalla, ja liikenne kiillottaa tien pinnan ja lumipinta kuluu uraiseksi. - Suolaa käytetään lähinnä silloin, kun lämpötila on -6 astetta tai sen yläpuolella. Kylmemmissä olosuhteissa suolan vaikutus saattaa kostautua, koska tällöin vaarana on, että suolan vaikutuksesta sulanut vesi jäätyy tienpintaan uudestaan, kertoo kunnossapitovastaava Henri Aaltonen. - Kun lämpötila on talvella muutaman asteen pakkasen puolella ja sateisia päiviä riittää, myös suolan kulutus on huomattavasti suurempaa, kuin ajanjaksoina, jolloin sää on kirkas ja pakkasta reilummin, Aaltonen selventää.
Suolaus aloitetaan jo ennen kuin tie muuttuu liukkaaksi
Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen hoitourakoitsijat seuraavat jatkuvasti muuttuvia sää- ja kelitietoja sekä ennusteita siitä, mihin suuntaan sääolosuhteiden odotetaan muuttuvan. - Jos luvassa on erittäin liukkaaksi muuttuvaa keliä, esim. runsaat sateet, tai äkillinen lauhtuminen, aloitetaan suolaus jo hyvissä ajoin, Henri Aaltonen kertoo. Sen sijaan kunnon pakkastalvesta kiittää niin luonto kuin tienpitäjäkin!
- Minna Niukkanen
viestintäasiantuntija
- Julkaisupäivä
- 11.2.2022