Regional information

Nyheter 2022

Kunderna nöjda med den service de fått från NTM-centralerna 

Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM) genomför årligen en enkät om kundtillfredsställelse som riktar sig till kunder som använder NTM-centralernas finansierings-, utbetalnings-, tillstånds- och övervakningstjänster. År 2022 var totala nöjdheten med tjänsten 4,29 på skalan 1–5. Enkäten besvarades av 4 430 personer.

NTM-centralernas verksamhets- och servicefält är mycket omfattande och den nuvarande enkäten omfattar endast en del av ämbetsverkens tjänster. För alla 15 regionala NTM-centraler är det dock viktigt med tanke på utvecklingen av verksamheten att få information om hur olika kundgrupper förhåller sig till den service de fått.  

– Vårt system för insamling av respons håller på att förändras. I fortsättningen kommer vi att samla in respons i mycket större omfattning och i realtid. Redan nu vågar vi i ljuset av olika indikatorer glädja oss åt att vårt arbete i huvudsak är mycket träffsäkert och högklassigt för kunderna, konstaterar strategichef Anne Jortikka vid NTM-centralen i Satakunta.

De bästa betygen i expertis, för e-tjänsterna finns rum för utveckling

NTM-centralerna fick toppbetyget 4,44 för expertis. Betygen för vänlighet, beslutsgrunderna och rådgivning låg inte heller långt efter. Däremot fick behandlingstider betyget 3,90. Det var ingen överraskning. 

– Förutom att våra elektroniska system för kunderna ännu inte till alla delar motsvarar dagens krav. För kunderna har situationen naturligtvis varit besvärlig, beklagar Jortikka. 

Vid NTM-centralerna pågår ett omfattande digitaliseringsprojekt vars centrala mål är att förbättra i synnerhet kvaliteten på den elektroniska kundservicen. Förhoppningsvis syns resultaten redan i följande års enkät om kundtillfredsställelse. 

NTM-centralerna sörjer för sådant som påverkar allas vardag, såsom byggande av vägar och vägarnas skick, miljöns tillstånd och skydd samt stöd för företagen under deras utveckling. Vi är viktiga utvecklare av våra områden och beviljare av EU-finansiering.

Kontaktpersoner

Strategichef 
Anne Jortikka 
tfn 0295 022 046 
NTM-centralen 

Frågor om genomförandet av enkäten om servicetillfredsställelse: 

Utvecklingsexpert 
Jukka Lyytinen 
tfn 0295 024 701 
UF-centret