- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Alueellista tietoa
Suomen Voiteluainekauppa Oy:n Sari Ristilä-Happonen: ”RekryKoulutus oli täydellinen konsepti meille”
Suomen Voiteluainekauppa Oy:ssä verkkokauppa ja markkinointi sosiaalisessa mediassa oli saatu hyvään alkuun, mutta tekijä lähti jatko-opiskelemaan.
- Tarvitsimme uuden verkkokaupan ylläpitäjän ja henkilön osaksi markkinointitiimiämme. Tieto Adobe Marketing Talent -RekryKoulutuksesta tuli niin oikeaan hetkeen kuin vain voi – ELY-keskuksen, TE-toimiston ja Talentgate Oy:n räätälöimä koulutusohjelma oli kuin meille tehty ja aivan loistava konsepti, sanoo talous- ja markkinointipäällikkö Sari Ristilä-Happonen.
Sari Ristilä-Happonen ja Jaakko Saarilampi ihmettelevät, että jos yritys tarvitsee kuusi kuukautta työharjoittelijan työpanosta, mihin se tarve sen jälkeen katoaa, kun työpaikkaa ei sitten tarjotakaan. – Me teimme päätöksen Jaakon palkkaamisesta jo ennen työssäoppimisjakson alkamista. Uskon, että parhaiten onnistutaan, kun jo alussa tiedetään, että koulutuksen lopuksi yritys saa uuden työntekijän ja koulutettava vakituisen työpaikan, Sari sanoo.
Voiteluaineita ja suodattimia maahantuovassa yrityksessä oli jo nähty, ettei nopeaa reagointia vaativan sosiaalisen median ja verkkokaupan tehtäviä voi ostaa ulkoa tai tehdä etänä. Somessa pitää olla aktiivinen, eikä verkkokauppa nuku koskaan. Omasta työntekijästä on iso lisäarvo.
– Sitouduimme alusta asti siihen, että RekryKoulutukseen osallistuva ja meille työssäoppimisjaksonsa tekevä opiskelija saa koulutuksen jälkeen vakituisen työpaikan, Sari kertoo, ja työpaikan saanut Jaakko Saarilampi jatkaa:
– Se juuri oli tässä olennaista ja hienoa, että alusta asti oltiin tosissaan. Yrityksellä oli todellinen tarve ja halu tehdä pitkäaikainen ratkaisu. Aika paljon kuulee, että harjoitteluun pääsee, ”mutta työpaikkaa ei voi luvata”.
Sari hämmästelee sitä, että jos yrityksellä on tarve, miksi se on usein kovin arka palkkaamaan työntekijää.
– Yritysten pitää olla rohkeampia! Onhan palkkaaminen kallista ja totta kai sitä pitää miettiä, mutta ilman työntekijöitä ei ole yritystä eikä kasvun tietä. Pitäisi olla vähän riskinottokykyä ja luottoa omaan tekemiseen. Me haluamme kasvaa ja uskomme, että jos aikoo menestyä, on uskallettava panostaa tulevaisuuteen ja digitalisaatioon.
Hän arvioi, että RekryKoulutus-konsepti on juuri siitäkin loistava, että se madaltaa kynnystä rekrytoida.
– Puolivuotisen koulutuksen ja työssäoppimisen aikana yritys ja koulutettava saavat täysin riskitöntä aikaa tutustua toisiinsa. Molemmin puolin on reilua, että konsepti antaa mahdollisuuden kasvaa siihen hetkeen, joka konkretisoituu vakituisena työpaikkana.
Lokakuussa Digital Marketing Specialistiksi palkattu Jaakko Saarilampi sanoo, että työn touhuun pääsi heti ja sopivalla tahdilla.
– Eli ensi alkuun ei ollut liikaa tekemistä, vaan ehdin rauhassa opetella uusia työtehtäviä.
Yhdessä tavoitteisiin
Suomen Voiteluainekauppa viritteli verkkokauppaosaajan palkkaamista jo ennen RekryKoulutusta, mutta Sari sanoo, että kovasti oli tarjolla alanvaihtajia, joilla oli intoa, muttei osaamista.
– Pirkanmaan ELY-keskuksen, TE-toimiston ja Talentgate Oy:n räätälöimä Adobe Marketing Talent -koulutusohjelma olikin sitten kuin meille tehty. Kaikki sujui ja hoitui yhteistyössä saman tien, mikä sopii meidän tapaamme toimia. Mitäänhän ei tapahdu, jos kaikkea jäädään jahnaamaan ja etsimään uhkakuvia.
Kouluttajan puolelta Päivi Lappi oli tiiviissä yhteydessä Sariin, keräsi RekryKoulutukseen hakeneista 20 nimen listan esittelyyn. Yritys tutustui ehdokkaisiin Teamsin välityksellä, ja viisi kutsuttiin haastatteluun. Jaakko Saarilammen valinta kävi nopeasti: mies ei ehtinyt haastattelusta kotiinkaan, kun puhelin jo pirisi.
– Sovittiin alkupalkka, myös työssäoppimisen ajalta, koska meillä ei teetetä ilmaista työtä. Katsottiin, mitä työvälineitä Jaakko tarvitsee ja mitä omaehtoisia koulutuksia hän RekryKoulutuksen aikana ottaa ja mitä muuten tarvitaan lisää. Päivi ja Jaakko räätälöivät Jaakon koulutusohjelmaa toiveideni ja yrityksen tarpeet huomioon ottaen. Panostimme koulutuksessa muun muassa Google-työkalujen haltuunottoon, ChatGPT:n opetteluun ja maksullisen mainonnan työkaluihin. Yritys osti lisäksi Jaakolle yksilöityä koulutusta verkkokaupan työvälineisiin ja koodaamiseen liittyen, Sari kertoo.
Jaakolla oli jo ennestään koulutusta ja työkokemustakin muun muassa digitaalisesta markkinoinnista ja videotuotannosta. Nyt hänen työhönsä Digital Marketing Specialistina kuuluvat yrityksen markkinointitiimissä muun muassa verkkokaupan ylläpito, graafinen suunnittelu, videoiden kuvaaminen ja käsittely sekä hakukoneoptimointi ja -markkinointi.
Adobe Marketing Talent -RekryKoulutusta hän pitää pääosiltaan hyvänä.
– Jonkin verran oli tuttua, paljon oppi uuttakin. Ja nyt joka päivä oppii lisää, koko ajan mennään eteenpäin. Tykkäsin kovasti myös siitä, että kouluttaja hoiti haastatteluvaraukset niiden firmojen kanssa, joista oli itse kertonut olevansa kiinnostunut. Se oli ihan luksusta työnhakijalle.
Sari Ristilä-Happonen sanoo, että Jaakko Saarilammen rekrytointi oli ”match made in heaven”.
– RekryKoulutus on niin työnantajan kuin työntekijänkin näkökulmasta loistava konsepti, he arvioivat.
Teksti ja kuvat Hybridiviestintä Effet Oy
RekryKoulutus pähkinänkuoressa
|
Katso lisää: https://www.ely-keskus.fi/web/mee-ja-tee
- Julkaisupäivä
- 20.12.2023