Alueellista tietoa

Uutiset 2022

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen asiakkaat tyytyväisiä saamaansa palveluun (Kaakkois-Suomi)

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset toteuttavat vuosittain palvelutyytyväisyyskyselyn, joka on suunnattu ELY-keskusten rahoitus-, maksatus-, lupa- ja valvontapalveluja käyttäville asiakkaille. Vuonna 2023 valtakunnallisen palvelun kokonaistyytyväisyys oli 4,27 asteikolla 1–5.

Parhaat arvosanat ystävällisyydessä ja asiantuntemuksessa, kehitettävää sähköisissä palveluissa 

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen asiakkailta saamien ”palvelu kokonaisuudessaan” -arvosanojen keskiarvo vuonna 2023 oli kaikkien palveluiden osalta 4,54 (asteikko 1–5). Tämä kokonaistyytyväisyyttä kuvaava keskiarvo nousi hivenen edellisvuoden tulokseen nähden (4,50 / v. 2022). Kyselyihin saatujen vastausten mukaan palvelu koettiin ystävällisenä ja asiantuntevana. Asiakkaat arvostivat positiivisissa palautteissa myös esimerkiksi saamaansa henkilökohtaista palvelua ja neuvontaa. Tyytyväisyys päätösten perusteluun on myös edellisvuosista kasvanut. Asiakkaiden esiin nostamat kehittämistarpeet liittyivät mm. pitkiksi koettuihin hakemusten käsittelyaikoihin ja sähköisten asiointipalveluiden käytettävyyteen liittyviin haasteisiin.

Graafinen esitys palvelutyytyväisyystutkimuksen tuloksista.


 

Asiakaskokemuksen mittaamista kehitetään jatkuvasti

Asiakaskokemuksen kehittäminen ja digitalisaation edistäminen ovat keskeisiä painopisteitä toiminnassamme. Palvelutyytyväisyyden mittaaminen on parhaillaan uudistumassa, ja sen myötä ELY-keskukset voivat jatkossa entistä tehokkaammin arvioida asiakaskokemuksen ja sidosryhmätyytyväisyyden toteutumista ja kehittää palvelujaan. 

Asiakaspalautteen analysointijärjestelmän avulla palautteen kerääminen ja analysointi on reaaliaikaista, ja se antaa mahdollisuuden aiempaa nopeampiin korjaaviin toimenpiteisiin. Jatkuvan asiakaskokemuksen mittaamisen laajentaminen keskeisimpiin palveluihin antaa luotettavan ja yhteismitallisen kuvan asiakaskokemuksesta.  

Lisätietoja:

  • Kaakkois-Suomen ELY-keskus, asiakkuuspäällikkö Suvi Kalliomäki, puh. 0295 029 244, [email protected]

 

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen osalta kyselyyn saatiin yhteensä 96 vastausta (vastausprosentti 22 %) rahoitus-, maksatus- ja valvontapalvelujen osalta.