- ELY-keskukset
- Alueen tila ja näkymät
- Erityistilanteiden infosivu
- Maaseutuelinkeinot
- Työ ja elinkeinot
- Ympäristön tila ja yhdyskuntarakenne
- Aluekehittäminen
- Organisaatio
- Projektit ja hankkeet
- AIN3-hanke
- EMKVR-hankkeet
- Integration 2024
- Kokka kohti Suomea
- Loimijoki
- Vesistön tila ja vesienhoidon haasteet
- Sivujoet
- Loimijoen alueellinen vesiyhteistyö
- Fundeerataan vesiä -toimintamalli
- Yhteystiedot
- Paimionjokilaakson maisemahanke
- Priodiversity LIFE -hanke
- Ajankohtaista
- LUMO-ohjelma Satakunta
- LUMO-ohjelma Varsinais-Suomi
- Niittyjen hoidon kehittäminen
- Yhteystiedot
- Purje-hanke
- Ravinnekiertotuki biokaasulaitoksille
- VELMU2-hanke
- Päättyneet ympäristöhankkeet
- Suunnittelu ja seuranta
- Tehtävät ja toiminta
- Blogi: Rakennusperintöä odotellessa
- Luontoselvitysten laatiminen
- Pohjolan tummien mehiläisten tarina
- Poikkeusluvat luonnonsuojelulain lajeja koskevista rauhoitussäännöksistä
- Varsinais-Suomen ELY-keskuksen asiakaskyselyjen tietosuojaseloste
- Varsinais-Suomen ELY-keskuksen uutiskirjeiden tietosuojaseloste
- Varsinais-Suomen ELY-keskukseen toimitettavat asiakirjat kaava- ja lupa-asioissa
- Vihreä siirtymä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella
Vihreä siirtymä Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa
Vihreän siirtymän käsitteelle ei löydy yksiselitteistä määritelmää lainsäädännöstä. Käsitteelle on erilaisia tulkintoja riippuen siitä, keneltä asiaa kysytään. Pelkästään eri ministeriöt tulkitsevat käsitettä hieman eri näkökulmista. Yleisesti ottaen vihreän siirtymän -käsitteen alle lukeutuvan hankkeen tulee tukea muutosta kohti ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää taloutta ja kasvua. Hanke ei saa aiheuttaa haittaa toisille ympäristötavoitteille. ELY-keskuksen y-vastuualueella ei tehdä päätöksiä siitä, onko yksittäinen hanke vihreän siirtymän -käsitteen alla. Kaikilla hankkeilla on elinkaarensa jossain vaiheessa haitallisia ympäristövaikutuksia ja esimerkiksi täysin päästötöntä energiantuotantomuotoa ei ole. Yleistä tietoa vihreästä siirtymästä ja hyödyllisiä linkkejä toiminnanharjoittajille löytyy ELY-keskuksen valtakunnallisilta vihreän siirtymän teemasivuilta

Ympäristönsuojeluyksikön rooli vihreän siirtymän hankkeissa
ELY-keskuksen ympäristönsuojeluyksikön rooli hankkeissa on esimerkiksi arvioida ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA) tarvetta, toimia yhteysviranomaisena mahdollisessa YVA-menettelyssä, antaa lausuntoja aluehallintovirastolle ympäristönsuojelulain ja/tai vesilain mukaisista lupahakemuksista sekä tehdä lupapäätösten muutos- tai tarkistamistarpeen arviointeja. Hankkeen ympäristölupavelvoitteena saattaa olla suunnitelmien ja/tai selvitysten hyväksyminen, jotka saattavat olla toiminnan käynnistämisen edellytys. Tällöin ELY-keskus hyväksyy suunnitelmat ympäristönsuojelulain mukaisesti. Lisäksi tehtäviin kuuluvat mm. neuvottelut ja keskustelut esimerkiksi muiden viranomaisten, rahoittajien ja/tai toiminnanharjoittajien kanssa.
Luonnonsuojeluyksikön rooli vihreän siirtymän hankkeissa
ELY-keskuksen luonnonsuojeluyksikön rooli hankkeissa on valvoa, että hanke on luonnonsuojelulain mukainen, edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä ja antaa neuvoja sekä ohjausta koskien luontoselvitysten suunnittelua ja tekemistä. Hankkeiden suunnittelussa ja toteutuksessa ottamalla huomioon arvokkaat luontotyypit ja eliölajit voimme yhdessä turvata luonnon monimuotosuutta sekä ehkäistä luontokatoa. Tämä korostuu entisestään Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimialueella (Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa) monipuolisen ympäristömme vuoksi. Meri, saaristo ja mantereen luontoympäristö tarjoavat alueellamme monille uhanalisille lajeille tärkeän elinympäristön. Rannikkoalueilla esiintyy jalopuumetsiä, joita tavataan vain eteläisimmässä Suomessa. Maailmanlaajuisesti Saaristomeri ja Selkämeri ovat itsessään ainutlaatuisia luontokokonaisuuksia. Toisaalta alueeltamme löytyy harjumuodostumia ja peltomaisemia halkovia jokinotkoja sekä useita hienoja suoalueita. Alueeltamme löytyy myös valtakunnallisesti merkittäviä erityisen arvokkaita perinnebiotooppeja ja paahdeympäristöjä.
Luonnonsuojelulain valvojana sekä edistäjänä ELY-keskus on mukana hankkeisiin liittyvissä neuvotteluissa niin hanketoimijoiden kuin muiden viranomaisten kanssa. Lisäksi ELY-keskus antaa lausuntoja sekä tekee tarvittavia hallintopäätöksiä mm. luonnonsuojelulain mukaisia poikkeamispäätöksiä. Hankkeiden osalta ELY-keskuksessa arvioidaan myös toteutettujen luontoselvitysten tasoa ja arvioidaan tehtyjen Natura-arviointien riittävyyttä. ELY-keskuksen rooli on varmistaa näiden myötä, että luontoarvot otetaan huomioon asianmukaisella tavalla.
Alueidenkäytön rooli vihreässä siirtymässä
ELY-keskusten tehtävänä on edistää kuntien alueidenkäytön suunnittelun ja rakennustoimen järjestämistä osallistumalla maakuntakaavojen laadintaan sekä valvomalla kuntien yleis- ja asemakaavoitusta, rakentamista ja muuta alueiden käyttöä asioissa, jotka ovat vaikutuksiltaan maakunnallisesti merkittäviä tai valtakunnallisia. Edistämistehtävän toteuttamiseksi ja kuntayhteistyön tiivistämiseksi ELY-keskus käy kuntien kanssa vuosittain kehittämiskeskustelun, antaa kuntien kaavoja ja lupa-asioita koskevia lausuntoja ja käy kuntien kanssa neuvotteluita mm. kaavoitushankkeisiin liittyen.
Vihreä siirtymä tuo mukanaan uusia hanketyyppejä, joista yhtenä esimerkkinä ovat teollisen kokoluokan aurinkovoimalat. Hanketyypin ollessa uusi, voimaloiden lupa- ja kaavoitusasioihin ei ole yhtenäistä linjaa kunnissa. Kaavoitus- ja lupakäytänteiden yhtenäistämiseksi ympäristöministeriö on koonnut ohjausryhmän, jonka johdolla valmistellaan opasaineisto suurten aurinkovoimalaitosten kaavoitukseen ja lupamenettelyyn. Keväällä 2024 julkaistavan oppaan tarkoitus on selvittää merkittävimmät ympäristövaikutukset, joiden selvittäminen ja ymmärtäminen toimii pohjana alueidenkäytön suunnittelulle ja hankkeiden luvitukselle.

Vesiyksikön rooli vihreän siirtymän hankkeissa
Vesiyksikön rooli vihreän siirtymän hankkeissa on arvioida hankkeiden vaikutuksia pintavesien tilaan, valumavesien hallintaan ja tulvariskeihin sekä varmistaa, että hankkeet ovat vesien- ja merenhoidon suunnitelmien ja toimenpideohjelmien sekä tulvariskien hallintasuunnitelmien tavoitteiden mukaisia. Hankkeet eivät saa vaarantaa tai estää vesien- ja merenhoidon hyvän tilan tavoitteiden saavuttamista alueella.
Vihreän siirtymän hankkeiden vesistövaikutukset riippuvat hanketyypistä ja hankealueen sijainnista ja ominaispiirteistä. Mikäli hankkeessa poistetaan paljon metsää, muokataan maata, rakennetaan tiestöä tai tehdään erilaisia kuivatusratkaisuja, kuten suuria maatuulivoima- ja erityisesti aurinkovoimapuistoja rakennettaessa, voivat vaikutukset alapuolisissa vesistöissä olla merkittäviä. Suurimmat vesistövaikutukset syntyvätkin yleensä rakentamisvaiheessa. Laajoilla metsän avohakkuilla ja maanmuokkauksilla on myös pitkäaikaisia vaikutuksia alueen hydrologiaan ja sen myötä vesistöihin päätyvään ravinne- ja kiintoainekuormitukseen sekä tulva- ja kuivuustilanteiden äärevöitymiseen. Laajat aurinkopaneelikentät aiheuttavat myös valunnan keskittymistä, mikä voi lisätä eroosiota ja sen myötä vesistöihin kohdistuvaa kuormitusta. Mikäli alueella sijaitsee happamia sulfaattimaita, voivat voimakkaat kuivatustoimenpiteet ja ojitukset aiheuttaa vesien happamoitumista ja lisätä raskasmetallien huuhtoumista vesistöihin. Lisäksi esimerkiksi käytöstä poistetuilla kaatopaikka-alueilla pilaantuneet maa-ainekset voivat aiheuttaa vesien pilaantumista, mikäli hankealueella tehdään maanpintaa rikkovia toimenpiteitä. Vihreän siirtymän hankkeista akkumateriaalitehtaiden merkittävimmät vesistövaikutukset puolestaan liittyvät sulfaatin, mutta myös typen ja metallien päästöihin.
Merituulivoimalat vaikuttavat meriympäristöön monin tavoin. Ne heikentävät merenpohjan elinympäristöjä, kun voimaloiden ja sähkönsiirtokaapeleiden alle jäävät pohja-alueet käytännössä häviävät. Voimaloiden rakentamisvaiheessa pohjan sedimentit yleensä häiriintyvät, mikä lisää veden sameutta sekä häiritsee alueen eliöstöä rakentamisen aikana laajemminkin. Sama koskee sähkö- ja vedynsiirtolinjojen rakentamisvaihetta. Lisäksi pohjasedimenttien mahdollisesti sisältämät haitta-aineet voivat sekoittua takaisin veteen. Rakentamisen jälkeen tuulivoimalat voivat vaikuttaa tuuliolosuhteisiin, veden kerrostuneisuuteen ja virtauksiin voimaloiden vaikutusalueella. Toisaalta voimalat toimivat riuttoina ja lisäävät pohjaeliöstön käytössä olevaa kasvupintaa. Suurjännitekaapelit aiheuttavat sähkömagneettisen jännitekentän, jota vähentää kaapelin peittäminen. Vedenalaista melua syntyy sekä voimaloiden rakentamisvaiheessa että toiminnan aikana.
Hankkeiden vesistövaikutuksia pystytään merkittävästi vähentämään ja lieventämään hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella, jossa otetaan huomioon hulevesien hallinta ja tarvittavat vesienhallintarakenteet, mahdolliset happamat sulfaattimaat ja pilaantuneet maa-ainekset, sekä riittävät suojavyöhykkeet vesistöjen läheisyydessä. Hankkeiden yhteisvaikutusten arviointi on tärkeää erityisesti laajojen, samaan purkuvesistöön vaikuttavien hankkeiden kohdalla. Myös merituulivoiman haittavaikutuksia pystytään vähentämään hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella.
Vihreän siirtymän hanketyypit Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella
Aurinkovoimahankkeiden määrä on kasvanut erittäin nopeasti Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Hankekoot vaihtelevat muutamasta kymmenestä lähes tuhanteen hehtaariin. Hankkeista on laadittu useita YVA-menettelyn soveltamista koskevia päätöksiä ja lausuntoja. Myös YVA-menettelyssä on useita hankkeita.
Maa- ja merituulivoimahankkeita on eri suunnitteluvaiheessa tavanomaista enemmän, samoin vetyteollisuuteen liittyviä tuotantolaitoshankkeita. Näistä on tehty YVA-menettelyjä, YVA-tarveharkintoja sekä niitä on ympäristöluvitusvaiheessa aluehallintovirastossa.
Vihreän siirtymän hankkeisiin liittyy liki poikkeuksetta sähkönsiirron rakentamisen tarve. Erityisesti energian tuotantohankkeissa on tarpeita pitkiinkin energiansiirtoyhteyksiin. Nämä on pyritty ohjaamaan käsiteltäväksi samassa YVA-menettelyssä itse tuotantoalueen kanssa.
Myös kantaverkon ja alueverkon saneeraaminen ja vahvistaminen tuovat hankkeita ELY-keskuksen käsiteltäväksi erillisinä voimajohtohankkeiden YVA-menettelyinä.
Muita vihreän siirtymän hanketyyppejä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella ovat esimerkiksi akku- ja akkumateriaalitehtaat sekä kierrätys- ja uudelleenkäyttöhankkeet.
Vihreän siirtymän hankkeet työllistävät Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa monin eri tavoin ja varsinkin uusien hanketyyppien kuten esimerkiksi aurinkovoiman ja vedyn tuotannon osalta on nopealla aikataululla kehitetty linjauksia ja käytänteitä ja pohdittu tietopohjan laajentamista sekä sovellettavia maankäyttöratkaisuja yhteistyössä eri tahojen kanssa.
Hankekohtaista tietoa
- Elinkeinoelämän keskusliitto: Suomen vihreät investoinnit (ek.fi/tutkittua-tietoa/vihreat-investoinnit)
- Suomen Tuulivoimayhdistys: Tuulivoimakartta (tuulivoimayhdistys.fi)
- Motiva Oy (Energiaviraston toimeksiantona) aurinkovoimalat kartalla: Aurinkosähkövoimalat (aurinkosahkovoimalat.fi)

Vihreän siirtymän hankkeita Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella
Hankkeita, joiden YVA-menettely on tällä hetkellä vireillä tai joiden YVA-selostuksesta on vastikään annettu yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä.
YVA-hankkeet
Satakunta
- BASF Battery Materials Finland Oy (BASF) akkumateriaalitehdas, Harjavalta www.ymparisto.fi/akkumateriaalitehdasYVA
- Bioenergo Oy, biokonversiolaitos, Pori www.ymparisto.fi/bioenergoYVA
- Eolus Finland Oy, Navakka-merituulivoimahanke, Satakunnan edusta, Selkämeri www.ymparisto.fi/navakkamerituuliYVA
- Eolus Finland Oy, Wellamo-merituulivoimahanke, Selkämeri www.ymparisto.fi/WellamomerituuliYVA
- IBV Suomi Oy, Ulvilan aurinkoenergiahanke, Ulvila www.ymparisto.fi/ulvilaaurinkoenergiaYVA
- Ilmatar Merikarvia Oy, Kultakallioiden tuulivoimahanke, Merikarvia www.ymparisto.fi/kultakallioiden-tuulivoima-YVA
- Ilmatar Merikarvia Oy, Pyynevankankaan tuulivoimahanke, Merikarvia www.ymparisto.fi/pyynevankankaan-tuulivoima-YVA
- Ilmatar Offshore Ab, Bothnia-merituulivoimahanke, Selkämeri www.ymparisto.fi/bothnia-merituuli-YVA
- Karsittu Green Energy Oy, Karsitun aurinkoenergiahanke, Huittinen www.ymparisto.fi/Karsitun-aurinkoenergiahanke-YVA
- Myrsky Energia Oy, Lintukankaan tuulivoimahanke, Huittinen www.ymparisto.fi/Lintukankaan-tuulivoimahanke-YVA
- Myrsky Energia Oy, Takajärven tuulivoimahanke, Kokemäki ja Harjavalta www.ymparisto.fi/takajarven-tuulivoimahanke-YVA
- Neoen Renewables Finland Oy, Marjakeitaan tuulivoimahanke, Kankaanpää www.ymparisto.fi/marjakeitaantuulivoimapuistoYVA
- Neoen Renewables Finland Oy, Paholammin tuulivoimapuisto, Kankaanpää www.ymparisto.fi/paholammintuulivoimapuistoYVA
- Norilsk Nickel Harjavalta Oy, nikkelituotannon laajennus, Harjavalta www.ymparisto.fi/nikkelintuotantoHarjavaltaYVA
- Pohjan Voima Oy, Haukkasalon tuulivoimapuisto, Kankaanpää www.ymparisto.fi/haukkasalontuulivoimapuistoYVA
- Pohjan Voima Oy, Santakankaan tuuli- ja aurinkovoimapuisto, Siikainen www.ymparisto.fi/tuuliaurinkovoimalasiikainenYVA
- SAJM Holding Oy, Harjunpään aurinkovoimalahanke, Ulvila www.ymparisto.fi/HarjunpaanaurinkovoimaYVA
- Sky Power Finland Oy, Aurinkoketun aurinkovoimahanke, Säkylä ja Huittinen www.ymparisto.fi/Aurinkoketun-aurinkovoima-YVA
- Sun 2 Oy, aurinkovoimala, Huittinen, www.ymparisto.fi/aurinkovoimalahuittinenYVA
- Sun 5 Oy, aurinkovoimahanke, Säkylä, www.ymparisto.fi/sun5-aurinkovoimahanke-YVA
- Suomen Hyötytuuli Oy, Tahkoluodon merituulipuiston laajennus, Pori www.ymparisto.fi/porimerituulipuistoYVA
Varsinais-Suomi
- Green North Energy Oy, Vihreän vedyn ja ammoniakin tuotantolaitos, Naantali, www.ymparisto.fi/GreenNorthEnergyNaantaliYVA
- Ilmatar Offshore Ab, Vågskär-merituulivoimahanke, Selkämeri, www.ymparisto.fi/VagskarmerituuliYVA
- Neoen Renewables Finland Oy, Saartennokan tuulivoimahanke, Mynämäki, www.ymparisto.fi/Saartennokan-tuulivoimahanke-YVA
- Wega Group Oy, Pöytyän bio- ja e-metaanin laitoshanke, Pöytyä www.ymparisto.fi/Poytyan-bio-ja-e-metaanin-tuotantolaitos-YVA
YVA-päätökset
Hankkeita, joita on odotettavissa YVA-menettelyyn:
- Solarwind Finland Oy, Venälänvuoren tuulivoimahanke, Kuljunsuo, Laitila (Solarwind Finland Oy, Venälänvuoren tuulivoimahanke, Laitila, 18.2.2022.pdf)
Hankkeita, joissa ei sovelleta YVA-menettelyä:
- Ilmatar Solar Development Oy, Loimaan Onkijoenkulman aurinkovoimahanke, Loimaa (Ilmatar Solar Development Oy, Onkijoenkulman aurinkovoimahanke, Loimaa, 16.9.2024)
- Alight Sampo Oy, Nakkilan aurinkovoimahanke, Nakkila (Alight Sampo Oy, Nakkilan aurinkovoimahanke, 11.9.2024)
- Ilmatar Energy Oy, Kotonevan aurinkovoimalahanke, Karvia (Ilmatar Energy Oy, Kotonevan aurinkovoimahanke, 16.8.2024)
- Forus Oy, Linturahkan aurinkovoimala, Koski Tl (Forus Oy, Linturahkan aurinkovoimala, 6.8.2024)
- Silokallion Aurinkovoimala Oy, Silokallion aurinkovoimalahanke, Kokemäki (Silokallion Aurinkovoimala Oy, Silokallion aurinkovoimalahanke, 3.5.2024)
- IBV Suomi Oy, Aurinkovainion aurinkovoimalahanke, Salo (IBV Suomi Oy, Silokallion aurinkovoimalahanke, 3.5.2024)
- IBV Suomi Oy, Påvalsbyn aurinkovoimahanke, Kemiönsaari (IBV Suomi Oy, Påvalsbyn aurinkovoimahanke, 28.3.2024
- Sun 6 Oy, aurinkoenergian tuotantohanke, Kotosuo, Harjavalta (Sun 6 Oy aurinkoenergian tuotantohanke, 28.3.2024
- Elements Suomi Oy, Rannankylän aurinkoenergiahanke, Karvia (Elements Suomi Oy, Rannankylän aurinkoenergiahanke, 19.2.2024)
- Solarwind Finland Oy, tuulivoimahanke, Siikainen (Solarwind Finland Oy, tuulivoimahanke, Siikainen, 16.2.2024)
- Winda Energy Oy, Kokemäen aurinkoenergiahanke, Kokemäki (Winda Energy Oy, Kokemäen aurinkoenergiahanke, 16.2.2024)
- Forus Oy, Saunojanrahkan aurinkovoimala, Pöytyä (Forus Oy, Saunojanrahkan aurinkovoimala, 14.2.2024)
- IBV Suomi Oy, Kalannin aurinkoenergian tuotantoalue, Uusikaupunki (IBV Suomi Oy, Kalannin aurinkoenergian tuotantoalue, 13.12.2021)
- Korpilevo Wind Oy Ab, tuulivoimahanke, Säkylä (Korpilevo Wind Oy Ab, tuulivoimahanke, Säkylä, 24.4.2020)
- YIT Suomi Oy, tuulivoimahanke, Huittinen (YIT Suomi Oy, tuulivoimahanke, 30.8.2019)
Päivitetty: 27.01.2025