Navigointivalikko
Tienpidon ja liikenteen suunnitelma - teiden hoito KES

Teiden hoito

Maantie, jossa muutama auto ja taustalla rakennuksia.

Keski-Suomen ELY-keskus kilpailuttaa ja valvoo maanteiden kunnossapidon hankinnat Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntien alueella.

Maanteiden hoito perustuu valtakunnallisiin hoidon toimintalinjoihin jakautuen kolmeen eri kokonaisuuteen: talvihoito, liikenneympäristön hoito ja sorateiden hoito. Hoitotöiden ohella tehdään liikennöitävyyttä turvaavia pieniä korjauksia.

Talvihoidon laatuvaatimukset määräytyvät tien liikennemäärän, tieluokan, liikenteen luonteen ja ilmastovyöhykkeen perusteella keskeiset asiakastarpeet huomioon ottaen. Tiet on jaettu käytön mukaan hoitoluokkiin, joilla toimenpideajat esimerkiksi lumen auraamisen ja liukkauden torjunnan suhteen vaihtelevat. Väylävirasto määrittelee talvihoidon toimintalinjat, jotka ovat pohja kunnossapidon toiminnoille.

Liikenneympäristön hoidolla tarkoitetaan vihertöitä, kuten tien varren niittoja ja vesakon poistamista, levähdysalueiden ja pysäkkikatosten siisteyttä, liikennemerkkien puhtaanapitoa sekä varusteiden ja laitteiden hoitoa ja korjausta. Liikenneympäristön hoito on tärkeä osa viihtyisyyden ja liikenneturvallisuuden luomista.

Vaikka sorateitä hoidetaan säännöllisesti, voi niiden pintakunto vaurioitua nopeasti, ja painorajoituksia joudutaan asettamaan paikoin keväisin sekä aika-ajoin myös syksyisin.

Sorateiden hoidolla vaikutetaan soratiestön pinnan kuntoon ja sitä kautta tienkäyttäjien ajomukavuuteen. Hoitotoimenpiteitä ovat esimerkiksi pinnan tasaus, sorastus ja pölynsidonta. Lisäksi sorateiden hoitoon kuuluu pinta- ja runkokelirikon aiheuttamien vaurioiden hoito ja pienien routavaurioiden korjaus. Soratiet kestävät päällystettyjä teitä heikommin liikennekuormitusta. Lisäksi rankat sateet, kuivat kesät ja routa vaurioittavat sorateitä.

Väyläviraston määrittelemien vuonna 2022 voimaan tulleiden sorateiden kunnossapidon toimintalinjojen mukaan soratiet luokitellaan nykyisin kahteen luokkaan, joita ovat vilkkaat ja verkollisesti merkittävät soratiet sekä perussoratiet. Toimintalinjat kuvaavat, kuinka tienpitäjä vastaa kunnossapidon lakisääteisiin vaatimuksiin asiakaslähtöisesti, eduskunnan päättämän rahoituksen ja hallinnonalan tavoitteiden puitteissa.

Maanteiden hoitotyöt toteutetaan Itäisellä hankinta-alueella 21 urakkana. Keski-Suomen maakunnan alueella on kuusi urakkaa.  Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntien alueella on yhteensä 15 urakkaa.   

Maanteiden hoitourakoiden kestot ja urakoitsijat

Alla olevassa taulukossa on lueteltu Itäisen hankinta-alueen urakoitsijat ja urakoiden kestot. Maanteiden hoitoluokat ja uudet urakat alkavat syksyisin 1.10.

ALUE KESTO URAKOITSIJA
Äänekoski KES 2019-2024 YIT Suomi Oy
Karstula KES 2021-2026 YIT Suomi Oy
Jyväskylä KES 2022-2027 Terranor Oy
Keuruu KES 2022-2027 Terranor Oy
Pihtipudas KES 2023-2028 Destia Oy
Jämsä KES 2023-2028 Destia Oy
     
Iisalmi POS 2019-2024 Destia Oy
Joensuu POS 2019-2024 Savon Kuljetus Oy
Mikkeli POS 2019-2024 Destia Oy
Kitee POS 2019-2024 Destia Oy
Ilomantsi POS 2020-2025 Destia Oy
Juva POS 2020-2025 YIT Suomi Oy
Nurmes POS 2020-2025 Destia Oy
Kuopio POS 2021-2026 Savon Kuljetus Oy
Pielavesi POS 2022-2027 Destia Oy
Savonlinna POS 2022-2027 YIT Suomi Oy
Kiuruvesi POS 2022-2027 Destia Oy
Viinijärvi POS 2022-2027 Destia Oy
Nilsiä POS 2023-2028 YIT Suomi Oy
Pieksämäki POS 2023-2028 Terranor Oy
Suonenjoki POS 2023-2028 Destia Oy

 

Maanteiden hoitourakka käyttöön kaikissa urakoissa

Maanteiden hoidon urakoissa tehtävillä töillä on suuri merkitys asiakkaille tarjottavaan palvelutasoon ja väylien kuntoon. Urakkamallissa tilaajana toimivan ELY-keskuksen ja urakoitsijan yhteistyö syvenee entisestään, urakoitsijoiden laadukas toiminta viimekädessä takaa tienpidon onnistumiseen. Keskiössä on tienkäyttäjä ja joustava palvelu heitä varten. Malli ohjaa yhteistyön kehittämiseen tilaajan ja urakoitsijan välillä. ELY-keskus vastaa siitä, että työt tehdään sopimusten mukaisesti.

Maanteiden hoidon urakkamalli perustuu tavoitehintaan ja on aiempaa läpinäkyvämpi sekä yhteistyöhakuisempi. Myös riskienjakoa on parannettu koko urakointiketjussa. Urakkamalliin on liitetty lupauspohjaisia elementtejä sekä urakoitsijoiden työnjohdon tentit ja testit. Talvikaudella 2023–2024 hoitourakoista on kilpailutettu Äänekoski (KES), Joensuu (POS), Mikkeli (POS), Iisalmi (POS) ja Kitee (POS) maanteiden hoitourakat. Ne alkavat 1.10.2024. Seuraavaksi kilpailutukseen tulevat Ilomantsi (POS), Juva (POS) ja Nurmes (POS).

Tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden talvihoitoon

Vuosittain ammattikuljettajille ja yksityishenkilöille kohdistetaan kyselytutkimuksia siitä, miten teiden kunnossapito on toteutunut kesä- ja talvikauden osalta. Kyselytutkimuksissa saadaan tietoa pääväylien ja muiden teiden hoidosta ja kunnossapidosta. Kysely sisältää myös tyytyväisyystietojen keruun kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden osalta. Tietoja hyödynnetään toiminnan suunnittelussa ja ohjauksessa, kuten päällysteiden korjausohjelmien laatimisessa ja yhteistyössä hoitourakoitsijoiden kanssa.

Alla on kaaviokuva maanteiden talvihoidon tyytyväisyyden kehityksestä vuosina 2011–2023. Arvostelu on asteikolla 1–5, jossa 1 on erittäin tyytymätön ja 5 erittäin tyytyväinen. Keskiarvoissa ei ole ollut kovin suuria heittoja vuosien välillä. Ne ovat pyörineet yksityishenkilöiden osalta pääosin kolmen päällä ja raskaan liikenteen kuljettajien osalta kolmen alla.

Kokonaistyytyväisyys maanteiden kuntoon talvikaudella esitetty kaaviomuotoisena asteikolla 1-5 vuosina 2011-2023 koko Suomessa ja Keski-Suomessa. Yksityishenkilöiden tyytyväisyys vuonna 2023 koko suomessa 3,21 ja Keski-Suomessa 3,4, vuonna 2022 koko Suomessa 3,08 ja Keski-Suomessa 3,25. Raskaan liikenteen tyytyväisyys vuonna 2023 koko Suomessa 2,57 ja Keski-Suomessa 2,82. Vuonna 2022 koko Suomessa 2,44 ja Keski-Suomessa 2,49.

Päivitetty: 28.03.2024