Muutosturvan kehittäminen

MuutosturvaBotti palvelee verkossa 24/7

Pirkanmaan TE-toimistossa on pilotoitu chatbottia yritysten muutostilanteisiin liittyvissä asioissa. Chatbotilla tarkoitetaan verkkosivuilla olevaa chat-kenttää, jonka avulla on automatisoitu rutiininomaista tiedonhakua. Botti toimii siis täydentävänä palveluna henkilökohtaiselle asiakaspalvelulle. MuutosturvaBotin avulla haluttiin tarjota työnantajille ja yritysten työntekijöille ketterä, 24/7 käytettävissä oleva matalan kynnyksen tuki. Chatbot-palvelun kehittämistä puolsivat myös muut asiakaslähtöiset tarpeet kuten mahdollisuus anonyymiin tiedonhakuun. Botin kehittäminen aloitettiin vuonna 2019 tietämättöminä siitä, kuinka kovaan tarpeeseen se seuraavana vuonna tulisikaan.

Kuinka MuutosturvaBotti sai alkunsa?

TE-palvelujen Teuvo-nimeä kantava MuutosturvaBotti on tarkoitettu yritysten käyttöön antamaan tietoa muutostilanteisiin liittyvissä liiketoiminnan ja henkilöstön sopeuttamis- ja kehittämistilanteissa.  

MuutosturvaBotti julkaistiin kreivin aikaan koronaviruksen aiheuttaman pandemian saavuttaessa Suomen aiheuttaen valtavan kasvun yritysten lomautustarpeissa. Botin käyttäjämäärät olivat alusta asti odotuksiin verrattuna päätähuimaavia, kun koronarajoitusten kanssa kamppailevat yritykset etsivät keinoja pitää liiketoimintansa käynnissä lomauttamalla tai irtisanomalla henkilöstöä. Myös lukemattomat työntekijät hakivat tietoa botin kautta, kun suuri osa heistä joutui ensimmäistä kertaa elämässään ihmettelemään lomautus-sanan käytännön merkityksiä.

Kuinka botti kehittyy?

MuutosturvaBotti oli käyttäjämäärien perusteella menestys, ja se sai heti jäädä osaksi TE-palvelujen verkkosivustoa. Keväällä 2021 ryhdyttiin pohtimaan, voisiko sitä valjastaa erityisesti pienten yritysten muutostarpeisiin vastaamiseen. Useimmat keskikokoiset ja suuret organisaatiot ovat löytäneet TE-toimistojen muutosturvapalvelut, koska yt-laki velvoittaa heitä olemaan yhteydessä TE-toimistoon yt-neuvottelujen alkaessa. Myös pienemmät yritykset voisivat hyötyä TE-toimistojen ja sidosryhmien tarjoamista palveluista.

Viime keväänä päätettiin aloittaa Pirkanmaan TE-toimiston kanssa botin jatkopilotointi, ja lisätä siihen yhteydenottolomake. Lomake olisi aluksi tarjolla alle 20 henkilöä työllistäville Pirkanmaan alueella toimiville yrityksille.  

Mitä MuutosturvaBotti tavoittelee?

MuutosturvaBotin jatkopilotissa on tavoitteena tarjota pienemmille yrityksille helppo, ajasta riippumaton tapa jättää yhteydenottopyyntö TE-toimiston muutosturva-asiantuntijaan. Sopeuttamistilanteiden lisäksi yhteydenottopyynnön voi jättää myös yrityksen kehittämiseen liittyvissä tarpeissa. Kohderyhmä rajattiin tarkkaan, koska tavoitteena oli nimenomaan luoda pienille yrityksille uusi, kätevä yhteydenottokanava, sekä saada tietoa yritysten tarpeista.

Miltä botin tulevaisuus näyttää?

MuutosturvaBotin linkki löytyy TE-palvelut.fi etusivulta, ja on yritysten ja heidän työntekijöidensä käytettävissä! Keräämme botin käyttäjiltä asiakaspalautetta kehittääksemme palvelua edelleen, palautetta voi antaa botissa olevan webropol-kyselyn kautta. Käyttäjämäärät ja muiden tavoitteiden täyttyminen määrittävät pitkälti, kuinka pitkään palvelua jatketaan. Yhteydenottolomakkeen pilotointi osoittaa, onko tämänkaltaiselle palvelulle kysyntää tässä kohderyhmässä. Mikäli työnantajat löytävät yhteydenottolomakkeen ja saavat sen avulla yhteyden TE-toimistoon, lomaketta voidaan avata myös muiden alueiden yritysten hyödynnettäväksi. Useat TE-toimistot ovat pohdiskelleet tätä samaa kohderyhmää, ja sen tavoittaminen koetaan haastavaksi. Olisiko MuutosturvaBotista palvelemaan muutostilanteiden kanssa kamppailevia pienyrityksiä ympäri Suomen?  

Teksti: Tiina Rissanen

Kirjoittaja on Yhteistyöllä muutosturvaa -hankkeen alueellisten pilottien projektikoordinaattori. Teksti on kirjoitettu yhteistyössä Pirkanmaan TE-toimiston kanssa

Päivitetty: 10.08.2023