Yrittäjän talousapu 0295 024 880
- ELY-keskus
- Yrittäjän talousapu
- Usein kysyttyä
Usein kysyttyä Yrittäjän talousapu -neuvontapalvelusta
-
1. Kuka voi soittaa Yrittäjän talousapuun?
Tarjoamme apua ja neuvontaa talous- ja maksuvaikeuksissa oleville yrittäjille. Meille saa soittaa myös yrittäjää auttava läheinen tai muu henkilö. Huomaathan kuitenkin, että tarvitsemme yrityksen tiedot auttaaksemme parhaiten.
-
2. Kuka Yrittäjän talousapu -puhelimeen vastaa? Voinko luottaa, ettei tietojani kerrota eteenpäin?
Yhteydenottoihin vastaavat koulutetut ja kokeneet, talous- ja maksuvaikeuksiin perehtyneet yritysasiantuntijat. Heidän kanssaan käydyt keskustelut ovat ehdottoman luottamuksellisia.
-
3. Rahani ovat loppuneet, mitä teen?
Yhtä vastausta ei ole. Ota meihin yhteyttä 0295 024 880 (pvm/mpm) ma–pe klo 9–15 tai jätä yhteydenottopyyntö, katsotaan yhdessä tilanteesi ja tehdään tilannekartoitus ja pohditaan, mitkä ovat vaihtoehdot. Neuvomme soittamaan mahdollisimman pian. Talous- ja maksuvaikeuksissa, jos missä, pätee sanonta aika on rahaa.
-
4. Pitääkö puheluun valmistautua jotenkin?
Suosittelemme ottamaan esille yritykseen liittyvät dokumentit ja taloustiedot, kuten viimeisimmät tilinpäätökset, tiliotteet, velkasaldot, laskut ym. Näin voimme tehdä tilannekartoituksen ja auttaa sinua parhaiten. Voit valmistautua myös kirjoittamalla itsellesi ylös kysymyksiä, joita haluat esittää neuvojalle.
-
5. Onko neuvonta oikeasti ilmaista?
Kyllä, maksat vain puhelun hinnan. Puhelun hinta on oman liittymäsopimuksesi mukainen myös jonotusajalta (pvm/mpm).
Jos käytät puhepakettia, sinun kannattaa tarkistaa operaattoriltasi, sisältyvätkö 0295-alkuiset puhelut siihen. Operaattorin veloitus alkaa siitä, kun yhteys aukeaa.
-
6. Mitä puhelun aikana tapahtuu?
Asiantuntijamme esittää sinulle kysymyksiä ja tekee saamiensa tietojen perusteella arvion yrityksen taloustilanteesta ja neuvoo, mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä. Usein apu löytyy jo yhden puhelinsoiton aikana, soita rohkeasti! Tarvittaessa asiantuntija ohjaa sinut ottamaan yhteyttä alueelliseen palveluun.
-
7. Olenko oikeutettu johonkin rahalliseen tukeen?
Ota meihin yhteyttä ja käydään yhdessä yrityksesi tilanne läpi ja selvitetään, onko rahallinen tuki mahdollista.
-
8. Mitkä ovat talous- ja maksuvaikeuksiin joutumisen varoitusmerkit?
Olet vaarassa joutua talous- ja maksuvaikeuksiin, kun maksusi viivästyvät tai laskut jäävät kokonaan maksamatta. Hae apua ajoissa ja ota meihin yhteyttä!
-
9. Talousasiat ovat minulle vaikeita, en ymmärrä termejä tai tiedä mitä minun kuuluisi tehdä. Mistä saan apua?
Yrittäjän talousapu -neuvontapalvelun asiantuntijat kertovat soitettaessa arkikielellä, mistä on kyse ja mitä pitäisi seuraavaksi tehdä. Sinun ei tarvitse olla talousasioiden ammattilainen. Yrittäjän olisi kuitenkin tärkeää ymmärtää omaa talouttaan ja sen tunnuslukuja.
Lisätietoja:
-
10. Voinko soittaa Yrittäjän talousapuun, vaikka minulla ei ole maksamattomia laskuja? Yritykseni tulevaisuus huolestuttaa.
Voit soittaa. Hienoa, että ajattelet yrityksesi taloutta eteenpäin! Soita meille ja tehdään sinulle tilannekartoitus.
-
11. En pysty maksamaan yritykseni tilavuokraa, mitä teen?
Voit ottaa meihin yhteyttä ja neuvomme eteenpäin. Ehdotamme, että otat yhteyttä myös vuokranantajaan ja neuvottelet maksujärjestelyistä.
-
12. Minulla on verovelkaa, mitä teen?
Ota yhteyttä Yrittäjän talousapuun niin pian kuin mahdollista, käydään tilanteesi läpi ja tehdään tilannekartoitus.
-
13. En ole maksanut YEL-vakuutusta itselleni. Mitä teen?
YEL on yrittäjän pakollinen, lakisääteinen vakuutus muun muassa sairastumisen, vanhempainvapaan tai eläköitymisen varalle. Ota yhteyttä Yrittäjän talousapuun, käydään tilanteesi läpi ja eri ratkaisuvaihtoehdot läpi.
-
14. Miten lopetan yritykseni?
Vaihtoehtoja on useita riippuen yrityksestä ja sen tilanteesta. Ota yhteyttä Yrittäjän talousapuun ja tehdään tilannekartoitus.
-
15. Miten haen velkajärjestelyä?
Velkajärjestelyistä vastaavat Oikeusaputoimistojen talous- ja velkaneuvonta. Ota meihin yhteyttä ja kerromme, onko yritykselläsi edellytyksiä velkajärjestelyyn ja neuvomme eteenpäin.
-
16. Kirjanpitoni on sekaisin, mitä teen?
Ota yhteyttä Yrittäjän talousapuun ja neuvomme, miten jatkaa.
-
17. Vastaatteko kysymyksiin myös virka-ajan ulkopuolella?
Puheluihin tai muihin yhteydenottoihin ei vastata virka-ajan (ma–pe klo 9–15) ulkopuolella. Voit jättää yhteydenottopyynnön sivuillamme milloin tahansa ja neuvojamme ottavat sinuun yhteyttä.
-
18. Saako palvelua muilla kielillä kuin suomi?
Kyllä, autamme ruotsiksi torstaisin klo 9–15 numerossa 0295 024 881 (pvm/mpm) ja englanniksi arkisin klo 9–15 numerossa 0295 024 880 (pvm/mpm).

Päivitetty: 02.01.2025