- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2015
Kantaverkkoon liitettävä suurmuuntaja matkasi Kangasalan Lavianvuorelle (Pirkanmaan ELY-keskus)
Yhteispainoltaan reilun 450 tonnin erikoiskuljetus kuljetti maanantai-iltana 26.1. kantaverkkoon liitettävän muuntajan Valkeakosken Asemantieltä Lavianvuoren sähköasemalle Kangasalle. Teholtaan 400 kV ja 400 MVA suurmuuntaja oli saapunut Valkeakoskelle rautateitse Vuosaaren satamasta. Kuormaa vetänyt 70-metrinen ajoneuvoyhdistelmä vei perille sähköyhtiö Fingrid Oyj:n tilaaman suurmuuntajan, jonka tehtävänä on muuntaa valtakunnanverkossa siirrettyä sähköä alempijännitteiseksi. Laitteen on valmistanut Siemens Osakeyhtiö.
Suurmuuntaja kuormattuna lavetille siirtokuormauspaikalla
Vaativaa, mutta kuljetuspituudeltaan vain vajaan viidentoista kilometrin matkaa valmisteltiin etukäteen erityisen huolellisesti Pirkanmaan ELY-keskuksessa.
– Muuntaja lavetteineen punnittiin Vuosaaressa ennen rautatiekuljetusta, minkä jälkeen se Valkeakoskelle saavuttua siirtokuormattiin maantiekuljetusta varten lavettiautoon täsmälleen samaan kohtaan kuin punnittaessakin. Näin varmistettiin, ettei kuljetusreitin silloille aiheudu väärän painojakauman vuoksi ylimääräistä rasitusta, kun kyseessä on näin painava kuljetus, kertoi erikoiskuljetusryhmän lupapäällikkö Tomi Alho.
Painon sillalle ennen ja jälkeen kuljetuksen tehdyillä halkeamakartoituksilla ja koko kuljetusreitillä ennen ja jälkeen tehdyillä katselmuksilla vielä varmistettiin, ettei mahdollisista kuljetuksen aiheuttamista vaurioista tule veronmaksajille jälkikäteen lisäkustannuksia.
Yli 280 tonnin painoisen sähkömuuntajan kuljetukseen tarvittiin vetoauto, lavetti, ja kaksi lisäveto-/työntöautoa. Reitin alussa käytettiin vielä kolmatta työntöautoa Valkeakoskella jyrkässä ylämäessä.
Liitteet: Suurmuuntaja: kuva 1 kuva 2
Esimerkkejä kookkaista erikoiskuljetuksista
Lisätietoja:
- Tomi Alho, Pirkanmaan ELY-keskus, p. 0295 036 218
- Timo Ojanen, Fingrid Oyj, p. 040 5018 256
- Timo Riiho, Nostokonepalvelu Projects Oy, p.0400 660 221
- Julkaisupäivä
- 27.1.2015