Alueellista tietoa

Uutiset 2022

Asiakkaat tyytyväisiä ELY-keskuksilta saamaansa palveluun

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY) toteuttavat vuosittain palvelutyytyväisyyskyselyn, joka on suunnattu ELY-keskusten rahoitus-, maksatus-, lupa- ja valvontapalveluja käyttäville asiakkaille. Vuonna 2022 palvelun kokonaistyytyväisyys oli 4,29 asteikolla 1–5. Kyselyyn saatiin 4 430 vastausta.

ELY-keskusten toiminta- ja palvelukenttä on hyvin laaja, eikä nykyinen kysely kata kuin osan virastojen palveluista. Kaikille 15 alueelliselle ELY-keskukselle on kuitenkin toiminnan kehittämisen kannalta olennaisen tärkeää saada tietoa siitä, miten eri asiakasryhmät suhtautuvat saamaansa palveluun.  

– Meidän palautteenkeruujärjestelmämme on muutoksessa. Jatkossa tulemme keräämään palautetta paljon laajemmin ja reaaliaikaisemmin. Kuitenkin jo nyt eri indikaattoreiden valossa uskallamme iloita siitä, että työmme on asiakkaiden suuntaan pääosin erittäin oikeaan osuvaa ja laadukasta, toteaa strategiapäällikkö Anne Jortikka Satakunnan ELY-keskuksesta.

Parhaat arvosanat asiantuntemuksessa, kehitettävää sähköisissä palveluissa

Asiantuntemuksesta ELY-keskukset saivat huippuarvosanan 4,44. Kovin kauas taakse ei jääty ystävällisyydestä, päätöksen perusteluista ja annetusta neuvonnastakaan. Sen sijaan käsittelynopeus sai arvosanaksi 3,90. Tämä ei ollut yllätys. 

– Sähköiset järjestelmämme asiakkaiden suuntaan eivät kaikilta osin vielä vastaa nykypäivän vaatimuksia. Asiakkaiden kannalta tilanne on hieman hankala, Jortikka pahoittelee. 

ELY-keskuksissa on meneillään kattava digitalisaatiohanke, jonka yhtenä keskeisenä tavoitteena on parantaa etenkin sähköisen asiakaspalvelun laatua. Tulokset toivottavasti näkyvät jo seuraavan vuoden palvelutyytyväisyyskyselyssä. 

ELY-keskukset huolehtivat jokaisen arkielämään vaikuttavista asioista, kuten teiden rakentamisesta ja niiden kunnosta, ympäristön tilasta ja suojelusta sekä tuemme yrityksiä niiden kehittymisessä. Olemme merkittäviä alueidemme kehittäjiä ja EU-rahoituksen myöntäjiä.

Yhteyshenkilöt

Strategiapäällikkö 
Anne Jortikka 
p. 0295 022 046 
ELY-keskus 

Palvelutyytyväisyyskyselyn toteutukseen liittyvät kysymykset:

Kehittämisasiantuntija 
Jukka Lyytinen 
p. 0295 024 701 
KEHA-keskus