- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2015
Kantaverkkoon liitettävä suurmuuntaja matkasi Kangasalan Lavianvuorelle (Pirkanmaan ELY-keskus)
Yhteispainoltaan reilun 450 tonnin erikoiskuljetus kuljetti maanantai-iltana 26.1. kantaverkkoon liitettävän muuntajan Valkeakosken Asemantieltä Lavianvuoren sähköasemalle Kangasalle. Teholtaan 400 kV ja 400 MVA suurmuuntaja oli saapunut Valkeakoskelle rautateitse Vuosaaren satamasta. Kuormaa vetänyt 70-metrinen ajoneuvoyhdistelmä vei perille sähköyhtiö Fingrid Oyj:n tilaaman suurmuuntajan, jonka tehtävänä on muuntaa valtakunnanverkossa siirrettyä sähköä alempijännitteiseksi. Laitteen on valmistanut Siemens Osakeyhtiö.
Suurmuuntaja kuormattuna lavetille siirtokuormauspaikalla
Vaativaa, mutta kuljetuspituudeltaan vain vajaan viidentoista kilometrin matkaa valmisteltiin etukäteen erityisen huolellisesti Pirkanmaan ELY-keskuksessa.
– Muuntaja lavetteineen punnittiin Vuosaaressa ennen rautatiekuljetusta, minkä jälkeen se Valkeakoskelle saavuttua siirtokuormattiin maantiekuljetusta varten lavettiautoon täsmälleen samaan kohtaan kuin punnittaessakin. Näin varmistettiin, ettei kuljetusreitin silloille aiheudu väärän painojakauman vuoksi ylimääräistä rasitusta, kun kyseessä on näin painava kuljetus, kertoi erikoiskuljetusryhmän lupapäällikkö Tomi Alho.
Painon sillalle ennen ja jälkeen kuljetuksen tehdyillä halkeamakartoituksilla ja koko kuljetusreitillä ennen ja jälkeen tehdyillä katselmuksilla vielä varmistettiin, ettei mahdollisista kuljetuksen aiheuttamista vaurioista tule veronmaksajille jälkikäteen lisäkustannuksia.
Yli 280 tonnin painoisen sähkömuuntajan kuljetukseen tarvittiin vetoauto, lavetti, ja kaksi lisäveto-/työntöautoa. Reitin alussa käytettiin vielä kolmatta työntöautoa Valkeakoskella jyrkässä ylämäessä.
Liitteet: Suurmuuntaja: kuva 1 kuva 2
Esimerkkejä kookkaista erikoiskuljetuksista
Lisätietoja:
- Tomi Alho, Pirkanmaan ELY-keskus, p. 0295 036 218
- Timo Ojanen, Fingrid Oyj, p. 040 5018 256
- Timo Riiho, Nostokonepalvelu Projects Oy, p.0400 660 221
- Publiceringsdatum
- 2015-01-27