Parempi työelämä! -blogi

Tunteiden johtaminen työyhteisössä on pieniä arjen tekoja 

Ihminen on kokonainen, tunteva ja kokeva, myös työpaikalla. Millaista se olisi, jos sulkisimme kaikki tunteemme pois työpaikan ovesta sisään astuessamme? Silloinhan emme nauraisi tai edes hymyilisi, tuntisi empatiaa tai työnimua, olisi kiinnostuneita siitä mitä teemme, tai yhtä lailla tuntisi vaikkapa pettymystä asioiden mennessä eri tavalla kuin toivoimme. 

Silloin, kun kuulee sanottavan, että tunteet eivät kuulu työpaikalle, voisiko kyse ollakin siitä, että työpaikalle ei toivota negatiivisia tunteita? Niiden kohtaaminen voi olla epämukavaa ja tuntua vaivalloiselta, joten helppo ratkaisu on vain lakaista ne maton alle ja pitää yllä näennäistä hyvää ilmapiiriä. Tunteilla on kuitenkin valtava voima, ja teeskentelylläkin hintansa. Niin kauan kuin tunnemme, myös niitä negatiivisia tunteita, välitämme. Jos lakkaamme tuntemasta, lakkaamme myös välittämästä. Enemmän huolta tulisi kantaa siitä, että tunteita ei ole työpaikalla, kuin että niitä siellä on, tunteesta riippumatta.   

Tunteiden johtamiseen liitty taito säädellä omia tunteita

Silloin, kun työpaikalla vastaanotetaan ja hyväksytään yksilöt kaikkine tunteineen, voidaan siellä myös paremmin. Tunteiden kuuluminen työpaikalle ei kuitenkaan tarkoita sitä, että käyttäytyä voisi miten haluaa. Osa tunteiden johtamisen kyvykkyyttä on nimittäin myös kyky säädellä omia tunteitaan. Jos kuulet jonkun sanovan, että minä nyt vain olen tällainen vedotessaan tökeröön käytökseensä, ollaan hakoteillä. Vaikka tuntuisi kuinka kurjalta, ei ole ok kiukutella työkaverille, tiuskia johdettavalle tai käyttäytyä muutoin epäkunnioittavasti. Taitava tunteiden johtaja sitä vastoin kertoo, että nyt on paha olla tai huono päivä, jotta toiset voivat suhtautua ymmärtäväisesti ja tarjota tukensa. Tunteesta kertominen ääneen myös helpottaa oloa.  

Tunteiden hyvinvointia ja onnellisuutta lisäävistä ominaisuuksista myös työelämässä on runsaasti tutkimusta. Tunteista puhuminen voikin olla avain moneen hyvään. Tutkimusten mukaan tunteita johtamalla sitoutuminen ja psykologinen turvallisuus kasvavat, yhteisön väliset suhteet paranevat, luottamus ja toisten tukeminen lisääntyvät ja sopeutuminen muutoksiin on kivuttomampaa. Puhumattakaan siitä, mitä tämä tarkoittaa euroissa kohentuneena tuottavuutena ja innovaatioina yhteisön jäsenten hitsautuessa paremmin yhteen.Nämä ovat vain esimerkkejä, ja hyötyjä on vielä paljon muitakin. Melkoinen voimavara, eikö totta?

Tämä blogiteksti sai inspiraationsa helmikuussa järjestetyn Pannu kuumana –tilaisuuden jälkimainingeissa. Osallistujien ideoimat käytännönläheiset, omaan arkeen sovitettavat pienet, mutta merkitykselliset teot ilahduttavat minua ja mitä luultavimmin myös tilaisuuden vetäjiä edelleen. Pysähdy kuuntelemaan, jos työkaveri kertoo sinulle jotakin, merkityksellistä, näytä omat tunteesi muita arvostaen, kysy kuulumiset, tarjoa apua, anna surulliselle työkaverille nenäliina tai halaus, kehu ja kiitä, juhli onnistumisia vaikka kakkukahvein, ja lopuksi muista, että tunteet tarttuvat. Ehkä osin huomaamattaankin, ideoimalla näitä tekoja he olivat itse asiassa tunteiden johtamisen äärellä. Jokaisella meistä on oma palasensa työpaikan tunneilmapiirin palapelissä. Se rakentuu teko teolta, tunne tunteelta. Yksinkertaisimmillaan tunteiden johtaminen onkin siis vain näitä pieniä tekoja toisia arvostavan, luottamusta rakentavan, terveen ilmapiirin rakentamiseksi. 

Minkälaisen palan sinä jätät työpaikkasi tunneilmapiirin palapeliin on kysymys, jota meistä jokaisen on hyödyllistä ajoittain pohtia. Jätät joka tapauksessa jälkesi, joten mikset tekisi sitä niin, että työyhteisösi tunneilmapiiri on taas pykälän verran tunneystävällisempi?  

 

Tämän blogin kirjoitti:

Mirva Puranen, joka on HR-taustainen paremman työelämän kehittäjä ja puolestapuhuja.
Hän valmistui LUT-yliopistosta vuonna 2021 ja kirjoitti runsaasti mielenkiintoa herättäneen
gradunsa tunteiden johtamisesta tiimeissä. Omia palasiaan työyhteisön tunneilmapiirin
palapeliin hän liittää pitämällä teemaa esillä niin LinkedInissä kuin esiintymällä erilaisissa tilaisuuksissa. 

Lähteenä blogissa: Puranen, M. (2021) Esihenkilöiden kokemuksia mobiilisovelluksella kerätyn
tunnetiedon hyödyntämisestä työyhteisön tunteiden johtamisessa. Tästä tutkimukseen.

Päivitetty: 23.05.2024